Du är här

2018-03-08

Tourn kan fällas när Kissie-domen tas upp i nästa instans - Marknadsrättsexpert till Resumé

Annonsnätverket Tourn friades i januari av patent- och marknadsdomstolen
medan bloggaren Alexandra "Kissie" Nilsson dömdes för smygreklam. När domen
tas upp i nästa instans, Patent- och marknadsöverdomsolen, kan utfallet bli
ett annat. Det uppger Erik Ullberg, medie- och marknadsrättsexpert på
Wistrand Advokatbyrå, för tidningen Resumé.

"Även om Tourn friades i första instans ska inte Kissie-domen uppfattas som
att det helt utesluts att ett nätverk kan vara ansvarigt. Men trots att det
fanns en del omständigheter som talade för att nätverket bidragit till
marknadsföringen, som att man förmedlat uppdraget och skickat utkast till
inlägget, friades de i just det här fallet. Det avgörande för domstolen var
att nätverket inte haft inflytande över utformningen eller varit delaktig i
hur det slutliga inlägget utformats", sade han.

Hur ser chanserna ut för att nästa instans fäller nätverket?

"Det finns chanser till det. När ni tittar på nätverkens ekonomi kommer det
tydligt visa på de generella styrkeförhållandena. Influencers har ju kanske
egna bolag, är kommersiella aktörer, men jämfört med nätverken är det skeva
storleksförhållanden och viss obalans. Makten ligger hos nätverken, men
ansvaret hamnar här helt och hållet på influencern. Utifrån den aspekten är
det konstigt att nätverket inte fälldes och det är möjligt att högre
instans kommer att värdera bevisning och omständigheter i målet
annorlunda", sade Erik Ullberg till Resumé.

Anna Sundström
anna.sundstrom@finwire.se, 0733-988 404
Nyhetsbyrån Finwire

Författare Finwire Smallcap

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.