Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2014-05-14

TradeDoubler: 43 procent av svenskarna näthandlar på natten

En ny undersökning visar att 43 procent av svenskarna näthandlar på
sina surfplattor mellan 21.00 och 06.00 på morgonen. Av
smartphoneanvändarna handlar 7 procent mellan 06.00 och 09.00.
Trenden går under namnet "twilight shopping" och förväntas växa
kommande år. Det ställer högre krav på svenska butikers öppettider
och varumärkens digitala närvaro, enligt Tradedoubler.

Det är främst kläder, skor, appar, resor och hotellbokningar som
hamnat i konsumenternas varukorgar det senaste året. Undersökningen
visar hur surfplattor spelar en växande roll för näthandeln och hur
"twilight shopping" bidrar till att konsumenter idag förväntar sig
att deras butiker håller öppet 24 timmar om dygnet, året runt.

Undersökningen är gjord av brittiska Fox Insight på uppdrag av
Tradedoubler och omfattar 4 500 smartphoneanvändare som handlar
online minst en gång i månaden. Studien genomfördes i Sverige,
Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Nederländerna, Spanien, Polen,
Schweiz och Italien. Dessa länder står för 89 procent av Europas
totala e-handel.

- Resultatet visar hur mångsidiga återförsäljare och marknadsförare
måste vara. Våra förändrade shoppingvanor förlänger öppettider både
för konsumenter och återförsäljare. Idag handlar vi vad vi vill, när
vi vill. Det ställer krav på mobil och digital närvaro och en
förståelse för hur konsumentens köpresa ser ut idag, säger Magnus
Nyström, CTO, Tradedoubler.

Tv-reklam aktiverar tittaren

Undersökningen visar även att smartphones och surfplattor höjer
tv-reklamens genomslags-kraft. Mer än hälften (59 procent) av
svenskarna i undersökningen använder sina smartphones för aktiviteter
kopplade till programmet de tittar på. 57 procent köper något som de
sett i en tv-reklam. Motsvarande siffra för surfplatteanvändare är 68
procent och 70 procent.

- Tv-reklam har gått från passiv till aktiv. Med sina smartphones och
surfplattor gör konsumenterna research i soffan, delar med sig av
erfarenheter och handlar sedan online. Ofta påbörjas köpresan mobilt.
Det ger återförsäljare möjligheter att påverka var deras produkter
köps. Om återförsäljarna inte har en mobil närvaro kommer de tappa
kunder till konkurrenter som ger konsumenterna vad de vill ha, när de
vill, säger Magnus Nyström.

En nyligen publicerad undersökning från Forrester* uppskattar att 49
procent av Europas e-handel 2018 kommer från surfplattor och
smartphones.

Läs hela den europeiska undersökningen "Mobile shopping: the Rise of
the Omniconsumer" på
http://www.tradedoubler.com/uk-en/insight-resources/white-paper-/

För mer information kontakta:

Magnus Nyström, CTO, Tradedoubler
0738-093 823
magnus.nystrom@tradedoubler.com

Nils Eriksson, Oxenstierna & Partners
0709-84 41 79
nils.eriksson@oxp.se

*Forrester Research Mobile and Tablet Forecast, 2013-2018 (EU7)

Om Tradedoubler

Tradedoubler är internationellt ledande inom prestationsbaserad
digital marknadsföring och teknologi. Företaget grundades i Sverige
1999 som en pionjär inom affiliate-marknadsföring i Europa.
Internationell strategisk förståelse kombinerat med djupgående
lokalkännedom gör Tradedoubler till det mest framgångsrika
paneuropeiska företaget inom prestationsbaserad marknadsföring än
idag. Tradedoubler hjälper cirka 2 000 annonsörer att nå sina
affärsmål genom ett högkvalitativt nätverk med cirka 140 000
publishers. Koncernen var först att erbjuda integrerade lösningar för
e- och m-handel så att annonsörer kan vidga sina onlineprogram till
mobila enheter.

Tradedoubler eftersträvar nära samarbeten med sina kunder för att öka
deras försäljning och hjälpa dem till nationell och internationell
framgång. Bland Tradedoublers annonsörer finns American Express,
ClubMed, Disney, Expedia och CDON. Aktien noteras på Nasdaq OMX. Mer
information finns på www.tradedoubler.com

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/tradedoubler/r/43-procent-av-svenskarna-nathan...
http://mb.cision.com/Public/2680/9585565/8180eadb5db4a2f9.pdf
http://mb.cision.com/Public/2680/9585565/84605843b81c1128.pdf

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.