Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-04-23

TYSKLAND: KONSUMENTFÖRTROENDE SJÖNK INFÖR MAJ - GFK (NY)

(Tillägg: från stycke fyra)

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) GfK:s konsumentförtroende i Tyskland sjönk till
-23,4 inför maj jämfört med 2,3 föregående månad.

Väntat enligt Trading Economics konsensusprognos var ett konsumentförtroende
på -1,8.

GfK:s enkät baseras på svaren från cirka 2.000 personer.

"Givet att ekonomin i stort sett är fastfrusen är detta djupdyk, som saknar
motstycke, knappast överraskande", sade Rolf Bürkl, konsumentexpert vid GfK i
en kommentar.

Undersökningen genomfördes under de första två veckorna i april då
konsumenterna först kände den fulla effekten av nedstängningsåtgärderna,

"Detaljhandlare, tillverkningsindustri och tjänsteproducenter måste förbereda
sig för en tuff recession i den omedelbara framtiden", sade Rolf Bürkl.

Mätningen visar att index över inkomstförväntningarna rasade till -19,3 i
april från 27,8 i mars. Samtidigt föll index över konsumenternas köpbengenhet
till -4,6 från 31,4.

GfK noterar samtidigt att undersökningsperioden avslutades innan regeringen
annonserade de initiala lättnaderna av nedstängningsåtgärderna.

"Vi kan bara hoppas att det gradvisa öppnandet av affärerna från den 20 april
och framåt åtminstone kan dämpa, om inte helt förhindra, ytterligare fall i
köpbenägenheten", noterade GfK.

GfK konsumentförtroende maj apr mar
==============================================================
GfK konsumentförtroende -23,4 2,3 8,3
==============================================================

Bild: GfK konsumentförtroende Tyskland

---------------------------------------
Makroredaktionen +46 8 51917931 https://twitter.com/makroredaktion

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.