Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-05-03

Umida Group AB (publ): UMIDA: Lanserar det hyllade alkoholfria vinvarumärket Le Petit Beret i Skandinavien

Umida Group AB (publ) lanserar tillsammans med entreprenören och
tidigare fotbollsprofilen Magnus Hedman det franska vinvarumärket Le
Petit Béret på de skandinaviska marknaderna. Le Petit Béret har
snabbt nått internationell ryktbarhet som ett premiumalternativ till
vanligt kvalitetsvin. Umida har höga ambitioner med det nya
samarbetet och siktar på att ta en betydande andel av det snabbt
växande segmentet för alkoholfria drycker. Försäljningspotentialen
estimeras till c:a 18-20 MSEK på årsbasis efter full lansering.

Umida Group AB (publ) har tidigare kommunicerat sina ambitioner att
växa inom vinproduktion och vinimport. Inom kort lanseras det första
större importsamarbetet där Umida tillsammans med Magnus Hedman skall
etablera det franska varumärket Le Petit Bérets portfölj av
premiumviner utan alkohol i Sverige och Skandinavien. Umida har nu
tecknat ett exklusivt samarbetsavtal där bolaget har ett flerårigt
import- och distributionsavtal.

"Det är glädjande att i hård konkurrens med flera väletablerade
vinimportörer fått förtroendet att lansera ett välrenommerat
varumärke och den fantastiska produktportfölj som Le Petit Béret
representerar. Vi är väldigt imponerade av den höga produktkvaliteten
och den extremt tydliga filosofin bakom varumärket och
konceptutvecklingen från företagets start. Umidas vision är att skapa
hållbara smakupplevelser och Le Petit Béret passar perfekt in i vår
profil att vara innovativa, kvalitets- och miljömedvetna." säger Mats
Jämterud, tf VD för Umida Group AB (publ).

"Det är hög tid att även svenska konsumenter erbjuds riktigt bra
alkoholfria alternativ till sina måltider. Vi har mycket höga
ambitioner och jag är säker på att vi kommer att göra ett stort
avtryck i segmentet för alkoholfria drycker. Jag har själv letat bra
alternativ till vin under lång tid och att nu tillsammans med Umida
få vara med och sälja det bästa alternativet på marknaden känns
fantastiskt inspirerande." säger Magnus Hedman.

Varumärket Le Petit Béret grundades 2012 i Languedoc Roussillon i
Frankrike och har vunnit ett mycket högt anseende som ett av de mest
innovativa företagen inom mat och dryck. Företagets produkter har
beskrivits som en revolution inom vinvärlden och en av Frankrikes
högst ansedda sommelierer, Dominique Laporte, är delägare och aktiv i
produktutvecklingen. Le Petit Bérets viner har 0,0% alkoholhalt, är
inte jästa och därefter avalkoholiserade, utan är skapade från början
med avsikten att vara helt alkoholfria - en helt unik
produktionsmetod. Vinerna är ekologiska, producerade helt utan
bekämpningsmedel och sulfiter, samt så kallat 'vegan friendly'.
Dessutom har de en sockernivå som är långt under många andra
alkoholfria produkter - upp till fem gånger lägre sockerhalt än vad
juice har. Le Petit Béret har efter att ha tagit den franska
hemmamarknaden med storm haft en snabb tillväxt och internationell
utrullning.

"Le Petit Béret blir det första varumärket i Sverige med en stor och
bred produktportfölj. Totalt kommer vi att erbjuda 10 olika produkter
inom samtliga relevanta produktsegment - rosé, vitt, rött, sött vin
och mousserande. Vi går nu ut och bearbetar kunder som Systembolaget,
samtliga grossister samt dagligvaruhandeln direkt. Baserat på den
mycket höga produktkvaliteten och de tydliga produktfördelarna räknar
vi med att ta en betydande andel av marknaden för alkoholfritt de
kommande åren. Beräknad omsättning på årsbasis estimerar vi till ca
18-20 MSEK." säger Filip Lundquist, Head of Sales & Marketing på
Umida Group AB (publ).

Marknaden för alkoholfritt vin är på c:a 1,3 miljoner liter och
omsätter c:a 70 MSEK på Systembolaget. Majoriteten av försäljningen
sker via Systembolaget och tillväxten är över 10 procent per år i
både värde och volym. I dagsläget finns endast 31 alkoholfria
produkter i Systembolagets fasta sortiment, (att jämföras med totalt
över 4 000 artiklar inom rött vin), och Systembolaget letar efter nya
bra alkoholfria viner som kan stärka erbjudandet till konsumenterna.
Inom dagligvaruhandeln är kategorin för alkoholfria viner ännu i sin
linda och med brist på bra och tydliga produkter. Den totala
försäljningen är mindre än på Systembolaget men tillväxten är snabb.

Just produktkvaliteten på Le Petit Bérets viner har överraskat många
som tidigare dömt ut alkoholfria viners möjlighet att kunna
konkurrera med traditionella viner, där alkoholen anses vara en
central smakbärare. Ett exempel på vinernas kvalitet är att Le Petit
Bérets mousserande Moscat-vin som första alkoholfria vin någonsin
placerade sig Topp 100 i den stora blindprovningen av "vanliga" viner
på den prestigefyllda vinmässan ProWein 2019.

De första produkterna från Le Petit Bérets produktportfölj kommer att
lanseras under juni månad. Planen är därefter en gradvis uppbyggnad
under hösten 2019 till en bredare marknadsnärvaro under helår 2020.

För ytterligare information, kontakta:

Mats Jämterud, tf VD, Umida Group AB (publ)

Telefon: +46 (0)70-663 72 72

Magnus Hedman, VD, Béret Scandinavia AB

Telefon: +46 (0)70-092 70 20

Denna information är sådan information som Umida Group AB (publ) är
skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.
Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för
offentliggörande den 3 maj 2019.

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/umida-group-ab--publ-/r/umida--lanserar-det-h...
https://mb.cision.com/Main/11623/2802658/1036616.pdf

Författare Aktietorget

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.