Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2018-12-19

Umida Group AB (publ): VD brev december 2018

Nu är det upplopp på glöggsäsongen och året börjar närma sig sitt
slut. Jag vill i årets sista VD brev ge en kort tillbakablick på året
som gått och summera några viktiga händelser och framsteg. Det har
varit ett intensivt och händelserikt år och vi har tagit många
viktiga steg på bolagets tillväxtresa. Under 2018 har det varit stort
fokus på försäljningstillväxt - på att växa vår varumärkesportfölj
och att börja investera i marknadsföring för att bygga starka
varumärken och driva försäljning. Jag vill lyfta fram ett par områden
och initiativ som varit prio under året.

Glögg expansion:
Vi har expanderat och fyrdubblat försäljningen till dagligvaruhandeln
i Sverige bl.a. genom lanseringen av Pluras alkoholfria glögg och
genom ett offensivt säljarbete av vår partner Conaxess Trade. I
Finland har vi lanserat de nya produkterna G-glögi rödvinsglögg och
G-glögi vitvinsglögg på monopolet Alko, i samarbete med nya
säljpartnern Bornicon & Salming. På Systembolaget har vi i år tre
produkter i ordinarie sortiment, den nya Blåbärsglöggen och
Vinfabrikens klassiska Äppelglögg i två storlekar. Vi har även
försäljning av glögg i Norge och på den tyska marknaden.
Glöggsortimentet har i år växt till 25 artiklar och vi har ökat vår
totala glöggförsäljning med ca 50% gentemot 2017.

Motörhead-varumärket en tillväxtmotor:
Vi har under året utvecklat en långsiktig global plan tillsammans med
vår partner. Denna har vi börjat sjösätta under året och kommer rulla
ut med full kraft under 2019. Planen innebär i korthet att vi
utvecklar och designar en attraktiv produktportfölj, som vi
marknadsför och säljer i Sverige och på internationella marknader.
Under hösten har vi först lanserat Motörhead vodka och i december den
nya Motörhead-romen, som vann en upphandling på Systembolaget i
konkurrens med 53 andra produkter och som lanserats med hög
butiksdistribution. Två ytterligare Motörhead-produkter är på gång
under 2019 och detta är bara början på att bygga Motörhead som ett
starkt varumärke på den internationella dryckesmarknaden.

CEDER'S alkoholfria gin - nytt stort legoproduktionsuppdag:
Under hösten har vi etablerat ett nytt samarbete med Ceder's Drinks
Ltd gällande produktion av alkoholfri gin. Det är ett omfattande
legoproduktionsuppdrag med internationell potential. Vi är stolta
över att ha fått förtroendet att producera en så avancerad produkt åt
en internationell aktör. Det är också ett mycket viktigt steg i att
ställa om och utveckla produktionsanläggningen i Götene mot att
producera alkoholfria produkter samt vin. Ett enormt arbete har lagts
ned på att anpassa processer och utrustning i Götene för att kunna
leverera en alkoholfri gin av hög kvalitet.

Utveckling av produktion:
Ett omställningsarbete pågår i produktion, där vi under året har
utvecklat våra processer ytterligare. Detta handlar främst om vår
kapacitet och förmåga att producera nya typer av förpackningar och
produkter, t ex PET-flaskor och alkoholfria produkter. Vi har också
under 2018 tagit hem en stor del av glöggproduktionen från externa
partners till fabriken i Götene. Götene Vin & Spritfabrik är en av få
produktionsanläggningar i Sverige/Norden och vår produktionsplattform
är en styrka på marknaden. Anläggningen i Götene har fortfarande
outnyttjad kapacitet under delar av året (första halvåret) och vi har
därför som ambition att växa inom vin för att utjämna
säsongsvariationerna i bolaget.

Förstärkning av organisationen:
Vi har fortsatt att förstärka organisationen för att kunna leverera
ännu bättre i linje med bolagets målsättningar. Vi har bl.a.
rekryterat in nyckelkompetens på säljsidan och inom produktion. Ett
arbete med att bygga en gemensam och tydlig företagskultur och stärka
processer har också genomförts.

Emission för att finansiera vår tillväxtresa:
Umida är ett bolag med höga tillväxtambitioner och för att finansiera
bolagets tillväxtresa har en företrädesemission genomförts under
november. Genom den tillfördes Umida totalt 19 MSEK - 15,2 MSEK efter
emissions- och garantikostnader om ca 3,7 MSEK. Det tillförda
kapitalet ska användas till fortsatt investering i bolagets
varumärken, investeringar i produktion, förvärv och för att
återbetala brygglån som bolaget tidigare tagit upp. Jag vill passa på
att tacka befintliga aktieägare som deltagit i emissionen och även
välkomna nya aktieägare till Umida Group.

Umida är som sagt på en förändringsresa och vi har kommit en bra bit
på vägen mot våra mål, men har också många spännande saker
fortfarande framför oss. Vi ser fram emot ett händelserikt 2019, då
fokus kommer vara på att skapa en långsiktigt hållbar lönsamhet i
bolaget. För att åstadkomma detta kommer vi arbeta både med att
stärka marginalerna och att öka tillväxten. Tillväxten ska framför
allt komma från expansion av Motörhead- och Scorpions-varumärkena,
samt genom att växa inom vin och genom förvärv.

Det finns ett stort engagemang i bolaget och jag är stolt över teamets
hårda arbete och insatser under det gångna året. Jag vill rikta ett
tack till personalen och även till våra samarbetspartners för de
insatser och framsteg som gjorts under 2018.

Avslutningsvis vill jag tacka för året som gått och för visat
förtroende för mig, övriga ledningen och styrelse, samt önska en god
jul och ett gott nytt år!

Stockholm 19 december 2018

Katarina Nielsen

Verkställande direktör

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/umida-group-ab--publ-/r/vd-brev-december-2018,...
https://mb.cision.com/Main/11623/2703875/965837.pdf

Författare Aktietorget

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.