Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-10-31

Umida Group AB (publ): VD-brev oktober 2017

Denna gång känns det extra personligt att skriva det här VD-brevet,
eftersom jag nu fått tillfälle att träffa flera av er aktieägare. Den
18 oktober hade vi som bekant Aktieägar- och företagsbesök i vår
produktionsanläggning i Götene. Vi hade runt 130 personer på
gästlistan vilket var mer än vi hade räknat med och vi uppskattar att
så många tog sig tid att komma. Speciellt roligt var det att få visa
upp produktionsanläggningen. Vi hade tre av våra fem
produktionslinjer i drift, så det var högtryck i fabriken. Denna dag
producerade vi färdigpackade vinglas på linjen som vi flyttat från
Åhus. Vi producerade även Blombergs produkter för storköksmarknaden
samt tappade Plura Torpets glögg, en nyutvecklad produkt via vårt nya
samarbete med Brands For Fans.

Jag upplevde att besökarna tyckte det var intressant att få inblick i
hur vår anläggning fungerar och få en uppfattning om vår förmåga och
kapacitet. Vi hade också en presentation av Umidas produktsortiment
och besökarna fick möjlighet att prova flera av våra produkter, både
Vinfabrikens glöggsortiment, Shot 4.4 samt GR8-produkterna. Det
kändes roligt att produkterna fick ett bra gensvar och positiva
kommentarer om smak och kvalitet från både aktieägare och andra
besökare på plats.

Aktieägarträffen inleddes med en VD-presentation där jag berättade om
vår resa som bolag och hur jag ser på bolagets framtida riktning. Jag
informerade om den långsiktiga målbild som jag tillsammans med
styrelsen har definierat. Den innebär att vi ska nå 300 MSEK i
nettoomsättning år 2020 och ha en rörelsemarginal på 10 %. Det är en
ambitiös målsättning och vi har definierat en tydlig strategi för att
kunna nå den.

Strategin innebär att vi kommer fokusera på följande huvudpunkter:

· Utveckla och växa vår produktportfölj - med bl.a. varumärken som
Shot 4.4, Vinfabriken och Blomberg - samt fokusera på nya
produktinnovationer och smarta förpackningslösningar.

· Expandera och driva försäljningstillväxt genom strategiska
säljsamarbeten - med starka säljpartners både nationellt och
internationellt.

· Agera och positionera oss som en attraktiv legoproduktionspartner
- inom alkoholhaltiga och alkoholfria drycker samt flytande livsmedel
med vår eko-certifierade produktionsanläggning som bas.

· Bedriva en aktiv förvärvsstrategi - med fokus på produktions-,
distributions- och försäljningssynergier som skapar en stakare och
lönsammare bolagsgrupp.

VD-presentationen finns tillgänglig på hemsidan, och en film från
aktieägarträffen kommer även inom kort.

Som vi kommunicerat tidigare så finns det tydliga exempel på hur vi
agerar och levererar i linje med de tre första punkterna i strategin
mot 2020. Just nu har vi ett stort fokus på högsäsongen för glögg,
ett mycket viktigt produktsegment för oss. Från och med imorgon finns
vår nya Äppelglögg spetsad med calvados i 50 cl flaska och vår
vanliga Äppelglögg i 75 cl flaska att köpa i Systembolagets butiker.
Vår säljpartner Conaxess Trade fortsätter att bearbeta
dagligvaruhandeln och säljer Vinfabrikens alkoholfria sortiment till
framför allt Ica-butiker. Dessutom har vi producerat glögg för
Spendrups och Plura Torpets glögg för Brands For Fans, även dessa för
försäljning via Systembolaget.

Vi ser fram emot lanseringen av vår nya blanddryck med tonic-smak i 33
cl burk, som är ytterligare en offertvinst på Systembolaget. Vi
kommer lansera den nya produkten under ett nytt varumärke och med en
modern tilltalande förpackningsdesign. Produkten kommer att heta
Casana Tonic och är en ekologisk premiumprodukt som lanseras på
Systembolaget den 1 december med en marknadstäckning på 95%. Casana
Tonic har en frisk balanserad smak som jag hoppas att konsumenterna
ska upptäcka och uppskatta.

Jag avslutar med att upprepa hur roligt det var att få träffa ett
större antal aktieägare och svara på frågor om verksamheten och hur
vi ser på framtiden. Det är alltid roligt med frågor, även via mejl
eller telefon, men att kunna visa upp vår verksamhet och produkter
kändes lite extra speciellt.

Tack för din tid att läsa detta VD-brev och tack för ert förtroende
för mig och för bolagets övriga ledning och styrelse.

Stockholm 31 oktober 2017

Katarina Nielsen
Verkställande direktör

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/umida-group-ab--publ-/r/vd-brev-oktober-2017,c...
http://mb.cision.com/Main/11623/2379583/744329.pdf

Författare Aktietorget

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.