Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2018-09-28

Umida Group AB (publ): VD-brev september 2018

Vi är inne i slutet av september månad, sommaren är definitivt slut,
och vi laddar nu istället inför höstens/vinterns högsäsong. Det gör
att det är full aktivitet på Umidas marknads- och säljarbete och i
vår produktionsanläggning i Götene.

Vi har under september vunnit ännu en upphandling på Systembolaget.
Denna gång en parlansering av ljus rom i 700 ml och 350 ml PET
flaska. Produkterna kommer att lanseras i mars 2019 och finnas i 240
respektive 220 systembolags butiker. Det innebär att vi under 2018
har vunnit totalt 8 upphandlingar på de nordiska monopolen och det är
glädjande att vårt innovationsarbete fortsätter att ge resultat. Vår
kompetens inom produktutveckling är hög och en viktig komponent i att
bygga Umidas egen produktportfölj starkare. Innovationsarbetet
fortskrider och vi arbetar bl.a. med att utveckla en egen gin genom
ett intressant samarbete som jag kommer berätta mer om framöver. Det
pågår även ett intensivt arbete med att utveckla nya produkter under
varumärket Motörhead. Vi har precis lanserat en ny Motörhead vodka på
den svenska marknaden, som sedan ska tas ut på fler marknader. Vår
nya säljpartner i Finland - Craft & Cask - har lagt sin första order
på Motörhead whisky och vodka som kommer lanseras inom kort på finska
monopolet. I förra veckan genomförde vi en provsmakning av nya
produkter tillsammans med Motörheads fans för att hitta fram till en
smakprofil som passar deras tycke. Vi räknar med att ha ett par nya
Motörhead produkter framme för lansering inom några månader. Den nya
produktportföljen kommer vara en del av planen för att expandera
Motörhead varumärket på exportmarknader. Dessutom har vi flera nya
intressanta produkter på gång inom övriga Brands For Fans portföljen
som kommer lanseras under hösten. Thåströms spanska brandy som
lanserades på Systembolaget i juni har sålt bra och kommer få en fast
listning från och med den 1 december.

Det händer även mycket på legoproduktionssidan. Vi är mycket glada och
stolta över att ha inlett ett samarbete med Ceder's Drinks Ltd
gällande en ny alkoholfri gin med internationell potential. CEDER'S
non-alcoholic alt-gin är ett alkoholfritt alternativ till gin när man
vill ha en god drink men utan alkohol. Produkterna lanserades i
Storbritannien i juli genom ett samarbete med Pernod Ricard UK och
kommer säljas på alla större dagligvaruhandels kedjor. Det här är
produkter som ligger helt rätt i tiden då fler och fler konsumenter
söker alternativ med lägre eller ingen alkohol. CEDER'S har
internationell potential och det finns intresse från flera marknader.
Vi är mycket glada över det nya samarbetet och att ha fått förtroende
att blanda och tappa CEDER'S i vår anläggning i Götene. Det har under
den senaste månaden pågått ett intensivt arbete med att anpassa
process och utrustning i fabriken för att kunna hantera alkoholfria
produkter vilket bl.a. ställer stora krav på hygien. Den första
produktionen är påbörjad och vi levererar inom kort den första
leveransen till den engelska marknaden.

Det är högtryck i fabriken i Götene då vi även producerar glögg inför
den stundande glöggsäsongen. De första leveranserna av de nya
produkterna G-glögi ekologisk rödvins- och vitvinsglögg för den
finska marknaden har gått iväg. De kommer säljas på det finska
monopolet Alko från och med oktober. Vi har även fått första orders
till dagligvaruhandeln i Sverige. Där kommer vi sälja den nya
alkoholfria glöggen från Plura samt Vinfabrikens alkoholfria glöggar
äppelglögg, vinterglögg och smålandsglögg. PR arbetet har satt igång
och vi har precis släppt en press release för Vinfabrikens nya
Blåbärsglögg, som är en offertvinst och kommer att säljas på
Systembolaget. Vi tror att den nya Blåbärsglöggen kommer falla de
svenska konsumenterna i smaken. Blåbär är en populär smak och tack
vare de naturligt söta blåbären har Vinfabrikens Blåbärsglögg lägre
sockerhalt jämfört med traditionell vinglögg. I dagarna publicerades
även en press release för Pluras nya alkoholfria glögg. Pluras
alkoholfria glögg från Vinfabriken är gjord av blåbär och svarta
vinbär som fått en rejäl dos traditionella julkryddor. Den nya
glöggen når dagligvaruhandeln i hela landet i slutet av oktober.

Jag vill avsluta med att tacka för visat förtroende för mig, övriga
ledningen och styrelse, samt tacka för uppmärksamhet och intresse för
detta VD-brev.

Stockholm 28 september 2018

Katarina Nielsen

Verkställande direktör

För ytterligare information, kontakta:

Katarina Nielsen, VD, Umida Group AB (publ)

Telefon: +46 (0)70-759 08 90

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/umida-group-ab--publ-/r/vd-brev-september-2018...
http://mb.cision.com/Main/11623/2630612/917634.pdf

Författare Aktietorget

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.