Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-11-21

UMIDA: OMSÄTTNINGEN ÖKADE 31%, FÖRBÄTTRAT RESULTAT 3 KV

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Umida Group, som verkar i dryckes- och
matlagningsbranschen, ökade sin nettoomsättning exklusive alkoholskatt med 31
procent under tredje kvartalet 2019.

Rörelseresultatet förbättrades till 0,9 miljoner kronor från -4,2 miljoner
samma period förra året. Bruttomarginalen steg till 40 procent (37).

Förbättringen av resultatet beror delvis på en försäljning av inventarier som
gav en positiv nettoeffekt på 3,2 miljoner kronor, och delvis på ökad
försäljning i kombination med kostnadsbesparingar, skriver Umida i
delårsrapporten.

Brands for Fans-portföljen uppvisade en tillväxt med 112 procent i tredje
kvartalet medan Umidas varumärken Lacks och Casana mötte en extremt tuff
konkurrens som avsevärt påverkat försäljningen negativt, skriver Umida.
Vidare ledde bolagets fokus på prioriterade varumärken till en kraftig
minskning av både legoproduktionsuppdrag och försäljning av Selected by
Glass.

Jämfört med tidigare år har Umidas glöggförsäljning kommit igång tidigare,
motsvarande en omsättningsökning under tredje kvartalet till knappt 3,4
miljoner kronor jämfört med 0,9 miljoner samma period i fjol. En stor andel
av Umidas försäljning och lönsamhet kommer från glöggsortimentet under främst
det fjärde kvartalet.

"I samband med mitt tillträde i början av året bestämde vi oss för att
genomföra en snabb och omfattande turn around av bolaget, rensa ut det som
inte bidrog till lönsamheten och ställa om resurser mot ett framtida och
välmående Umida. Vi kan nu se att detta redan börjat ge konkreta resultat
även om full resultateffekt inte uppnås förrän vid årsskiftet", skriver
tillförordnade vd:n Mats Jämterud.

Det som kvarstår i den omställning som genomförs är, förutom att Umida stänger
den egna produktionsanläggningen för gott under december, försäljningen av
bolagets fastighet i Götene.

"I samband med fastighetsförsäljningen, som jag räknar med att kunna slutföra
innan årsskiftet, är ambitionen att lösa samtliga våra lån så att vi går in i
2020 med en både optimerad och slimmad kostnadsstruktur såväl som en
optimerad, slimmad och tillväxtfokuserad organisation", skriver Mats
Jämterud.

---------------------------------------
Börsredaktionen +46 8 51917900 https://twitter.com/direktse

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.