Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-08-30

UMIDA: SJÄLVKLART INTE NÖJDA MED 2 KV - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Umida Group, som verkar i dryckes- och
matlagningsbranschen, redovisar ett nettoresultat på -5,6 miljoner kronor
(-4,2) för det andra kvartalet 2019.

Nettoomsättningen ökade med 1 procent under kvartalet till 18,9 miljoner
kronor.

"Vi är självklart inte nöjda med detta, ej heller att vårt rörelseresultat
försämras på grund av den sämre marginalen för produktmixen under kvartalet",
kommenterar tillförordnade vd:n Mats Jämterud.

Han påpekar dock att bolaget har vunnit flera glöggupphandlingar i Finland
samt slutit avtal med en ny distributionspartner i Storbritannien samt en
partner för restaurang- och storköksförsäljning i Sverige.

Försäljningen i Brands For Brands-portföljen ökade med 49 procent, men bolaget
har inte lyckats vända utvecklingen för shotvarumärket LACKS!, främst på
grund av en hård konkurrens menar vd:n.

"Trots detta kvartals usla resultat så räknar jag med att verksamheten, efter
att de strategiska prioriteringarna är genomförda, kommer innebära att
bolaget börjar generera uthållig lönsamhet och därmed positiv kassalikviditet
från och med kvartal fyra", skriver Mats Jämterud.

---------------------------------------
Johanna Englundh +46 8 5191 7910

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.