Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-02-15

Umida varnar för negativt resultat i fjärde kvartalet, intäkterna i linje med prognos

Dryckesföretaget Umidas intäkter i fjärde kvartalet 2018 blev i linje med
bolagets förväntningar medan resultatet var negativt och sämre än bolagets
förväntningar. Det framgår av ett pressmeddelande. Bokslutet planeras
släpps den 21 februari.

Umida har tidigare kommunicerat ett positivt resultatmål för fjärde
kvartalet 2018. Trots en högre försäljning än budgeterat av
glöggsortimentet samt stark försäljning i Motörhead-portföljen kommer
resultatet för kvartalet att bli negativt, främst på grund av kostnader för
återköp av lager, senarelagda produktlanseringar samt räntekostnader för
kortfristiga brygglån, skriver bolaget.

Nettoomsättningen i fjärde kvartalet steg med 34 procent till 21,3 miljoner
kronor jämfört med samma period i fjol, vilket är i linje med bolagets
prognos. Tillväxten i försäljning kommer främst från Brands For
Fans-portföljen och de nya glögglanseringarna i dagligvaruhandeln samt på
den finska marknaden där glöggportföljen som helhet ökade med 53 procent
till 9,2 miljoner kronor.

Produkterna Lacks och Selected By Glass har dock haft en sämre utveckling
än budgeterat och detta tillsammans med kostnader för det avslutade
säljsamarbetet med Conaxess Trade avseende storköksmarknaden, återköp av
lagervaror, två senarelagda produktlanseringar inom Brands For
Fans-portföljen samt räntekostnader av engångskaraktär för upptagna
brygglån under perioden medför att resultat för fjärde kvartalet blir
negativt med -1,7 miljoner kronor. Det kan jämföras med ett positivt
resultat på 0,2 miljoner kronor motsvarande kvartal 2017.

"Jag är naturligtvis besviken på resultatet i perioden men den
underliggande affären levererar trots allt lönsamhet och ligger i linje med
vår intäktsprognos för sista kvartalet 2018. Kvartalet har dock påverkats
av ett par uppskjutna projekt och framförallt av de kostnader av
engångskaraktär som uppstod under kvartalet. Tittar vi framåt levererar
dock de produkter vi identifierat som vår 'framtidsportfölj' mycket bra
tillväxt och vi har en stark medvind in i 2019 så jag är full av
tillförsikt att vår offensiva plan för framförallt Brands For
Fans-portföljen kommer att fortsätta att driva lönsam tillväxt under 2019",
säger Mats Jämterud, tillförordnad vd för Umida.

Henrik Öhlin
henrik.ohlin@finwire.se, 0703-21 06 99
Nyhetsbyrån Finwire

Författare Finwire Smallcap

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.