Du är här

2017-06-02

Umida vinner upphandling med Systembolaget värd cirka 3,5 miljoner kronor i omsättning

Förpackningsspecialisten Umida har enligt ett pressmeddelande vunnit en
upphandling hos Systembolaget för vinterns försäljningsperiod. Offerten
estimeras bidra med ett tillskott på cirka 3,3 miljoner kronor i
nettoomsättning enligt den specificerade upphandlingsvolymen.

Den nya blanddrycks/RTD-produkten kommer att säljas från december 2017 i
Systembolagsbutiker med 95 procents marknadstäckning. Upphandlingen gäller
en ekologisk blanddryck med tonic-smak i burk, och omfattar en volym om 80
000 liter de första sex månaderna.

- Vi är väldigt glada över ännu ett kvitto på att vår strategi med egna
varumärken och ett fokus på hög kvalitet är den rätta. Denna offertvinst är
ett välkommet tillskott till blanddrycksportföljen GR8 och jag är övertygad
om att konsumenterna kommer att uppskatta den här produkten minst lika
mycket som de tidigare GR8 smakerna, säger Katarina Nielsen, vd för Umida
Group, i pressmeddelandet.

Umidas varumärke GR8 lanserades 2016 i samband med en liknande offertvinst
från Systembolaget, blanddryck med Mango & Ananas-smak. Under det första
året på marknaden har GR8 vuxit till att svara för en viktig del av Umidas
försäljning och tillväxt och produktportföljen har breddats med tre
ytterligare smaker.

Anton Wilén
anton.wilen@finwire.se, 0765-46 64 41
Nyhetsbyrån Finwire

Författare Finwire Smallcap

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.