Du är här

2013-08-07

Unibet: Kan ligga på 30-35 % mkn-föringskostnandel i 3 år - VD

(SIX) Sett på tre års sikt kan marknadsläget leda till att
Unibet ligger kvar på 30-35 procents marknadsföringskostnader
som andel av spelöverskottet. Avgörande är att spelbolaget
känner att man får bra utväxling på sina
marknadsföringsinvesteringar. Samtidigt "kommer det inte bli
fråga om några 40 procent".

Det svarar bolagets vd Henrik Tjärnström på en
analytikerfråga vid telefonkonferensen kring andra kvartalets
delårsrapport 2013.

Under andra kvartalet togs ökade marknadsföringsinvesteringar
i huvudsak på återreglerade marknader som Belgien och Danmark
där man får bra utväxling, säger Tjärnström vidare.

I Australien har man i det andra kvartalet legat lite lägre i
satsningarna än vad man tidigare planerat för, svarar
Unibet-vd:n något senare.

"Det är en konkurrensutsatt marknad. Vi har valt att fokusera
på aktieägarvärde då vi skulle kunnat växa mer genom att vara
med i ett aggressivt marknadsföringskrig. Det är långsiktigt en
nyckelmarknad för oss då det är en reglerad marknad med vettiga
villkor", säger Tjärnström om Australien.

I Frankrike och Nederländerna valde man aktivt att hålla igen
på marknadsföringsinvesteringarna i andra kvartalet.

I Storbritannien väntar sig Unibet på sikt att nå en topp-5
position med dess sportbok. Gällande lönsamhetskonsekvenserna
betonar Tjärnström bolagets portföljstrategi i sina satsningar.

"Det är mer på en femårshorisont än kortsiktigt, då är det
absolut möjligt", säger Tjärnström om bolagets brittiska
ambitioner för sportboken.

Johan Eklund
johan.eklund@six-group.se
SIX News

Författare TIC

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.