Du är här

2013-03-04

Uniflex: Tappar intäkter på 160 Mkr/år från Telenors uppsägning

(SIX) Telenor Sverige, som är en av Uniflex Sveriges största
kunder, meddelade idag att bolaget under våren kommer att
organisera om sin kundserviceverksamhet, vilket får konsekvenser
för Uniflex i form av uppsägningar och förlorade intäkter. Det
framgår av ett pressmeddelande.

Uniflex intäkter kommer att minska med 160 miljoner kronor
årligen från och med maj 2013. Uniflex bedömer att det kan
uppstå uppsägningskostnader i intervallet två till fem miljoner
kronor under det andra kvartalet 2013.

"Vi har haft ett bra samarbete med Uniflex i flera år och är
mycket nöjda med dem och deras personal. Genom att helt lägga ut
kundserviceverksamheten på externa leverantörer kan vi fokusera
på vår kärnverksamhet, att utveckla tjänster. Därigenom
fortsätter vi erbjuda både tjänster och kundservice av hög
kvalitet", säger Martin Petersen, Director Products & IT, CIO på
Telenor Sverige i en kommentar.

Många av de Uniflex-konsulter som arbetar på enheterna som
Telenor outsourcar kommer att kunna hyras ut till, eller
erbjudas anställning på, de företag som tar över Telenors
kundservice.

Däremot kommer de Uniflex-anställda som idag arbetar med
Telenors kundservice i Karlskrona att varslas om uppsägning i
och med att övergången till en extern leverantör av kundservice
innebär att den verksamheten koncentreras till färre orter.

"Det är verkligen tråkigt att behöva varsla personal, men vi
kommer att ge de uppsagda allt det stöd och den hjälp vi kan",
säger Jan Bengtsson, vd Uniflex Sverige i en kommentar.

Henrik Öhlin, +46 31 350 64 87
henrik.ohlin@six-group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.