Du är här

2018-08-28

Väder och valuta lyfter Kopparbergs

wysiwyg_image

Den vädereffekt som bidrog till att lyfta Kopparbergs resultat i det andra kvartalet fortsatte att gynna bolaget i hela juli och de två första veckorna i augusti.

Det säger vd Peter Bronsman i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

Kopparbergs rörelsevinst steg till 122 miljoner kronor i det andra kvartalet 2018 (104). Bakom ökningen låg bland annat det fina vädret samt en förmånligare pundkurs.

"De första två veckorna i augusti och hela juli har det varit helt fantastiskt väder och också på vår huvudmarknad England. Det är för tidigt att säga något om resultatet, men det ser onekligen bra ut. Hela branschen har gått bra. Vädermässigt har vi ingenting alls att klaga på och säljer vi mer så tjänar vi mer pengar", säger Peter Bronsman.

I halvårsrapporten skriver Kopparbergs att även om året börjat bra är det för tidigt att säga hur årets resultat kommer att bli då valutakursutvecklingen samt vädret alltid är stora osäkerhetsfaktorer.

Men med tanke på utvecklingen i juli och två veckor i augusti, kan inte vädret bli lite hur som helst under resten av året och det andra halvåret blir ändå bra?

"Som det ser ut i dag kommer det att bli det. Men vi ska också komma ihåg att Australien är en annan viktig marknad för oss och där är införsäljningen nu i oktober", kommenterar vd:n.

Peter Bronsman lyfter också fram att bolagets viktigaste valuta det brittiska pundet fram till dagens datum legat på en "bra nivå" jämfört med i fjol.

Om pundet skulle börja röra på sig, hur ser det då ut med er produktionskapacitet i Storbritannien?

"Plattformen är klar. Vi kan gå upp i volym jättesnabbt på den brittiska marknaden utan problem. Skulle vi komma i ett läge, som har med brexit att göra eller något annat som händer, så är vi förberedda för det nu", säger Peter Bronsman.

Under maj månad lanserades på den brittiska marknaden Kopparberg Black, en ciderprodukt med en lägre sockerhalt som hittills endast finns på tappkran och serveras på pubarna.

"Det är ett nytt segment inom cider riktad till krogen. Den har tagits emot bra, jag tror vi är inne på 350 pubar och det ökar hela tiden. Det är en produkt vi har stora förhoppningar på", säger Peter Bronsman.

Hur många pubar som kan bli aktuella för Kopparberg Black, och i vilken takt, vill vd:n låta vara osagt. Han konstaterar dock att av de cirka 40.000 pubar som finns i Storbritannien (borträknat alla mindre pubar) finns Kopparbergs i dag med sina mer etablerade ciderprodukter på 25.000-30.000 stycken.

Sparkling Rosé, en av Kopparbergs större produktnyheter på senare år, är en rosécider på champagneflaska som görs i två olika smaker där bolaget vill utmana delar av vinsegmentet. Sparkling Rosé lanserades hos den brittiska varuhuskedjan Asda i februari 2017 och i våras tog dagligvarukedjan Tesco in produkten i sortimentet i ungefär 400 butiker.

Hur går det med breddningen av försäljningen?

"Sparkling Rosé ökar och det är över 400 nu. Mer och mer butiker tar in den", säger vd:n.

Tesco har totalt drygt 3.400 butiker i Storbritannien.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.