Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-01-06

Vattenfall Eldistribution AB: Antalet strömlösa kunder minskar men mycket arbete återstår

Arbetet med att åtgärda strömavbrotten längs Upplandskusten, Roslagen
och Stockholms skärgård går framåt, men fortfarande är det många
kunder som är utan el.

Det är i nuläget cirka 8 800 kunder som är strömlösa efter stormen
Alfrida, varav 8 100 i Roslagen. Under helgen har över 10 000 kunder
fått strömmen tillbaka och arbetet fortsätter med oförminskad
intensitet.

? Vi har full förståelse för att det här är en extremt jobbig
situation för våra kunder som varit utan el i många dygn, och vi gör
allt som står i vår makt för att så många som möjligt ska få elen
tillbaka så snabbt det går, säger Eva Vitell, Kund och Marknadschef
Vattenfall Eldistribution AB.

Personalresurser från olika delar av landet och från andra elnätsbolag
har kallats in för att hjälpa till i de drabbade områdena. För
närvarande arbetar över 300 skogshuggare, maskinister och montörer i
Stockholms län, merparten i Roslagen. Utöver det tillkommer
administrativa stödfunktioner, helikoptrar, skogsmaskiner, lastbilar,
grävmaskiner och bandvagnar.

Felavhjälpningsarbetet bedrivs metodiskt och systematiskt och
Vattenfall för en löpande dialog med kommuner och länsstyrelsen för
att kunna bistå dem på bästa möjliga sätt och bestämma vilka
fastigheter och anläggningar som har störst behov av ström.

Under helgen har fler människor än vanligt rört sig i de stormdrabbade
områdena längs Upplandskusten, Roslagen och Stockholms skärgård. Tänk
på säkerheten och gå inte nära en elledning som ligger på marken då
den kan vara strömförande. Försök inte själv att ta bort träd som
blåst ner över elledningar utan anmäl detta till Vattenfall
Eldistribution.

Vi är tacksamma om de som ser träd ligga på ledningar anmäler det till
oss på telefon 020-82 58 58.

Vattenfalls tillfälliga kundinfocenter har fortsatt öppet i veckan

Vattenfall Eldistributions tillfälliga kundinfocenter I Norrtälje och
Östhammar har haft öppet under helgen och kommer fortsättningsvis ha
öppet under den kommande veckan. Till dessa mötesplatser kan kunder
komma för att få svar på frågor och träffa en del av oss som jobbar
med att åtgärda problemen efter stormen.

I Norrtälje finns personal på plats måndag-fredag kl 10-14 i
Vattenfalls lokaler på Gösvägen 28 och i Östhammar på Fabriksvägen
14.

Aktuell störningsinformation finns på:
http://www.vattenfalleldistribution.se/sv/stromavbrott.htm, där vi
löpande informerar om läget. Dessutom kan appen "Avbrottsinfo" laddas
ned kostnadsfritt på Google App Store
(https://play.google.com/store/apps/details?id=com.vattenfall.avbrotsinfo...)
eller i Mac App Store
(http://itunes.apple.com/se/app/avbrottsinfo/id496582429?mt=8//t_blank).

Vi lägger ut löpande information samt bilder från fält på Facebook:
https://www.facebook.com/VattenfallEldistribution/

För ytterligare information kontakta:

Vattenfall Pressavdelning, telefon 08-739 50 10, e-post:
press@vattenfall.com

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/vattenfall-eldistribution-ab/r/antalet-stromlo...
https://mb.cision.com/Main/16805/2711959/972254.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.