Du är här

2017-06-08

Vattenfall: Vattenfall effektiviserar genom partnerskap med Accenture och Capgemini

Idag inleder Vattenfall strategiska partnerskap med Accenture (NYSE:
ACN) och Capgemini (EURONEXT: CAP). Syftet är att få tillgång till
moderna, automatiserade och digitaliserade administrativa system och
verktyg.

Detta innebär att ett antal processer kommer att outsourcas. Totalt
500 medarbetare och konsulter i Tyskland, Sverige och Nederländerna
kan komma att beröras.

För att behålla konkurrenskraften på en marknad under snabb förändring
har Vattenfall de senaste åren optimerat och krympt verksamheten
avsevärt. Effektiva verktyg och moderna arbetsmetoder är nästa
logiska steg i denna process. Dessa två nya partnerskap innebär att
Vattenfall får möjlighet att uppgradera många av sina system och
processer till en modern, global standard. De områden som ska
outsourcas finns inom HR (via Accenture) och Finance och Procurement
(via Capgemini).

Stefan Dohler, Vattenfalls finansdirektör, understryker att beslutet
att bilda strategiska samarbeten är helt i överensstämmelse med
Vattenfalls övergripande strategiska inriktning.

- Vi har nått en viktig milstolpe. Lägre kostnader är bara ett av
målen, att få så tekniskt avancerade system som möjligt som passar
ett företag av Vattenfalls storlek och internationella inriktning är
precis lika viktigt. Vi kommer också att dra fördel av framtida
tekniska förbättringar inom området. Dessa två strategiska samarbeten
kommer att förbättra vår konkurrenskraft på lång sikt samtidigt som
Vattenfall kan fokusera på sin kärnverksamhet.

Kerstin Ahlfont, Senior Vice President för Human Resources, ser fram
emot samarbetet med Accenture och Capgemini.

- Tillgång till moderna och framtidssäkrade verktyg och nya
arbetsmetoder gör oss inte bara mer effektiva, utan vi får dessutom
på lång sikt en bättre arbetsmiljö. Jag ser verkligen fram emot att
fortsätta vår resa framåt i sällskap med våra nya partners.

Joost Van De Meent, Senior Managing Director, Resources, vid
Accenture, säger:

- Energibolagen är pressade från många håll och behöver bland annat
bli mer kostnadseffektiva och ha förmågan att snabbt anpassa sig
efter ändrade förutsättningar. Vi ser fram emot att leverera
effektiva och högkvalitativa HR-tjänster till Vattenfall, inklusive
bättre självbetjäningsfunktioner för både chefer och medarbetare,
något som ser till att Vattenfall i ännu högre grad kan fokusera på
sina strategiska prioriteringar.

- Vi är mycket glada över att Vattenfall har valt Capgemini för att
förändra sina finans- och inköpstjänster i Europa. Vattenfall är
angelägna att förändras och behålla sin konkurrenskraft på en
komplicerad marknad, och tillsammans kommer vi att kunna genomföra
ett hållbart förändringsarbete under kommande år, säger Aruna
Jayanthi, chef för Business Services och ledamot i Capgeminis
koncernledning.

För ytterligare information kontakta:
Lars-Åke Linander, pressekreterare, mobil: +46 709 826769
Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: +46 8 739 5010.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/vattenfall/r/vattenfall-effektiviserar-genom-p...
http://mb.cision.com/Main/865/2283558/685135.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.