Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2014-06-25

Vattenfall: Volvo, Vattenfall och SL i samarbete om framtidens kollektivtrafik: Laddhybridbussar med snabbladdning demonstreras i Stockholm

I Stockholm ska man demonstrera och utvärdera hur bussar med eldrift
kan bidra till en bättre livsmiljö. Detta ingår i EU-projektet ZeEUS
som drivs i åtta europeiska städer. Med start i höst kommer åtta
Volvo laddhybridbussar att sättas i reguljär trafik i staden.
Tekniken innebär kraftigt sänkt energiförbrukning, mindre utsläpp och
mindre buller. Bakom demonstrationsprojektet, som delfinansieras av
EU, står Volvo Bussar, SL och Vattenfall.

- En modern och väl utbyggd kollektivtrafik är helt nödvändig för att
kunna uppfylla dagens och morgondagens miljö- och hållbarhetsmål. Det
är väldigt glädjande att vi nu får tillfälle att i SL:s trafik pröva
den absolut senaste tekniken för att ytterligare minska vår redan
låga miljöpåverkan, säger Christer G Wennerholm, trafiklandstingsråd
och ordförande i AB SL.

Från och med i höst och under två år framåt kommer åtta Volvo
laddhybridbussar att demonstreras i trafik på SL:s linje 73 som går
genom centrala Stockholm.

Tyst och avgasfri körning.
Laddhybridbussarna är utrustade med en elmotor och ett batteripaket
som snabbladdas vid ändhållplatserna. Laddningen sker på cirka 6
minuter. Med fulladdade batterier kan bussarna köras sju av linjens
drygt åtta kilometer tyst och helt avgasfritt på el. Jämfört med
konventionella dieselbussar har laddhybriderna 75 procent lägre
bränsleförbrukning därmed lika stor minskning av koldioxidutsläpp.
Klimatpåverkan minskas ytterligare då bussarna använder biodiesel.
Med elförbrukningen inräknad är den totala energibesparingen cirka 60
procent.

EU-projekt.
Fältprovet i Stockholm är en del av EU-projektet ZeEUS (Zero Emission
Urban Bus System), med över 40 deltagande företag och organisationer.
ZeEUS syftar framför allt till att testa och utvärdera hur eldriven
busstrafik i städerna kan bidra till att minska luftföroreningar,
klimatpåverkan och buller. I ZeEUS deltar förutom Stockholm
ytterligare sju europeiska städer, bland annat London, Barcelona och
Bonn.

- Kollektivtrafik baserad på laddhybridbussar är ett
kostnadseffektivt sätt att minska flera av storstädernas
miljöproblem. De lösningar vi nu utvecklar skapar förutsättningar
både för ett attraktivare resande och en bättre livsmiljö i städernas
centrala delar, utan stora investeringar i ny infrastruktur.
Laddhybridbussar och helt elektriska bussar är framtidens lösning för
kollektivtrafik i städer, säger Håkan Agnevall, vd Volvo Bussar.

- Vattenfall vill aktivt medverka till tranportsektorns framtida
lösningar och vår naturliga roll är att tillföra el och erbjuda
laddtjänster som i detta fall. I denna demonstration vill vi visa
elektrifieringens goda egenskaper att samtidigt energieffektivisera
och skapa bättre miljö, säger Torbjörn Wahlborg, Chef Vattenfall
Norden.

Fakta om demonstrationsprojektet i Stockholm

· Syftar till att demonstrera och utvärdera laddhybridbussar i
reguljär busstrafik.

· Omfattar totalt åtta Volvo laddhybridbussar och två
snabbladdstationer.

· Sker på linje SL:s linje 73 mellan Ropsten och
Tomteboda/Karolinska.

· Driften startar hösten 2014. EU-projektet pågår fram till
årsskiftet 2016/2017, därefter är inriktningen fortsatt kommersiell
drift.

Huvudaktörer och deltagare i projektet är: SL, Volvo Bussar,
Vattenfall samt Viktoria Swedish ICT. Samarbetspartners är: Siemens
och Keolis

Volvo: levererar och ansvarar för bussarna
Vattenfall: uppför och ansvarar för laddningsstationerna som kommer
finnas vid ändhållplatserna

SL: Trafikbeställare och ansvarar för bussdepån
Viktoria: Forskningspartner och ansvarig för utvärdering
Samarbetspartners:
Siemens: levererar snabbladdstationer
Keolis : kommer köra bussarna
Fakta om Volvos laddhybridbuss och laddning

· Bussen är utrustad med en elmotor som drivs av litiumbatterier.
Den har även en mindre dieselmotor.

· Bussen snabbladdas vid laddningsstationer via en takmonterad
strömavtagare. Laddningen tar cirka 6 min.

· Bussen kan köra cirka sju kilometer tyst och helt avgasfritt på
enbart el.

Om ZeEUS
ZeEUS-projektet koordineras av den internationella
branschorganisationen för kollektivtrafik, UITP. ZeEUS är
samfinansierat av Europakommissionen inom programmet 7th Research and
Technological Development Framework Programme, Mobility & Transport
Directorate General under grant agreement n°605485. ZeEUS har
lanserats av Europakommissionen inom ramen för European Green Vehicle
and Smart Cities & Communities Initiatives. Mer information på
www.zeeus.eu

För mer information, vänligen kontakta:
Mikael Petrovic Wågmark, presschef Norden, mobil: 0725-00 95 80

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post:
press@vattenfall.com

Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
(https://www.facebook.com/vattenfallpressrum)

Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Vattenfall är ett svenskägt energiföretag med verksamhet i Sverige,
Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. Sedan
den 1 januari 2014 är Vattenfalls verksamhet indelad i två enheter:
regionerna Nordic och UK/ Continental Europe. Vattenfalls vision är
att utveckla en hållbar och bred europeisk energiportfölj och att
vara ett av de företag som leder utvecklingen mot ett miljömässigt
hållbart energisystem.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/vattenfall/r/volvo--vattenfall-och-sl-i-samarb...
http://mb.cision.com/Main/865/9607746/260613.pdf

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.