Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-04-24

VEONEER: HAR NU DEN STRUKTUR VI ÖNSKAR - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Bilsäkerhetsföretaget Veoneers strategiska
översyn, som inleddes 2019, är nu klar och bolaget har i stort sett den
struktur som önskas i dagsläget.

Uppdelningen av samriskbolaget Zenuity med Volvo Cars och den på
torsdagskvällen aviserade avyttringen av den nordamerikanska
bromskontrollverksamheten innebär att fokus nu helt ligger på
kärnverksamheten; hård- och mjukvara inom bilsäkerhet.

"Bolaget blir bara starkare och starkare, även om det är svåra tider", säger
vd Jan Carlson till Nyhetsbyrån Direkt.

Försäljningen av bromskontrollverksamheten frigör kapital som kan utnyttjas
bättre i kärnverksamheten, menar vd:n.

För inte så länge sedan hade Autoliv, och senare avknoppningen Veoneer, dock
stora förhoppningar på bromskontrollverksamheten.

"Vår strategi utgick från att bromsar och styrning skulle vara en del av
arkitekturen framöver. Så har det inte blivit. De är inte en del av den
arkitektur som styr 'collaborative driving'", säger Jan Carlson.

Därtill har partnern Nissin Kogyo inte varit intresserad av att vidareutveckla
tekniken mot nya kunder och marknader, menar Jan Carlson.

"Vi fick dra allt själv, det klarar vi inte med vår storlek", säger han.

Tidigare i månaden meddelade Veoneer att Zenuity, ett 50/50 samriskbolag med
Volvo Cars, skulle upplösas. Något misslyckande var detta dock inte, enligt
vd:n.

"Vi ser det inte som ett misslyckande. Det var en satsning som gav oss hela
vår ADAS (förarassistans)-mjukvarustart. Det hade vi knappast kunnat
åstadkomma utan Volvo", säger Jan Carlson.

Avyttringarna är alltså ett resultat av en strategisk översyn gjord 2019, som
dock genomförs i en omgivning präglad av covid-19.

"I grund och botten är förändringarna ett resultat av översynen, inte av
covid-19. Men det är klart att förhandlingarna påverkas i detaljer när
världen står inför en gigantisk nedgång", säger Jan Carlson.

Covid-19 har stängt bilproduktionen i stora delar av världen, men från Kina
har det kommit signaler om att en normalisering inletts.

"Vår utnyttjandegrad i Kina ligger inte så långt från normaltillstånd, Kina
öppnar upp. I Europa och Nordamerika är det väldigt låg utnyttjandegrad",
konstaterar Veoneer-chefen.

Ytterligare problem märks i leveranskedjorna och logistiken, även om
fabrikerna är öppna.

"Vi ser att i vissa lägen är det svårt att få fram enskilda komponenter. Men
eftersom produktionen varit så låg har det inte varit det avgörande
problemet", säger Jan Carlsson.

På plussidan i det första kvartalet, som präglades av en kollaps i den globala
bilförsäljningen och andra effekter av covid-19,

---------------------------------------
Michael Bernander +46 8 5191 7917

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.