Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-06-09

Vingården Domaine d’Escapat kör crowdfunding för att få ambassadörer

Vingården Domaine d’Escapat i södra Frankrike har dragit igång en
crowdfundingkampanj via Pepins där man siktar på att ta in 11 miljoner
kronor till en total värdering om 30 miljoner före emissionen. Ambitionen
är att få in nya aktieägare som samtidigt också blir ambassadörer för
företaget. Hela gården med 112 hektar mark och byggnader samt hela
affärsverksamheten ingår i paketet.

Kapitalet skall användas för att växa verksamheten och få lönsamhet. Siktet
är inställt på att få den gamla vingården att gå runt under nästa år.
Värderingen före emissionen om 30 miljoner kronor bygger på att företagets
fastighet värderas till 25 miljoner kronor och rörelsen till 5. Något
alternativ till crowdfunding såg inte grundaren Bruno Ohlzon som utesluter
en börsnotering. Än så länge har 216 personer nappat på erbjudandet.

”Vi har haft gården sedan 2012 och vi tar nu in kapital för att
crowdfunding är något som passar vår utveckling. Ambitionen är att vi skall
få in minst 500 aktiva ägare som också blir ambassadörer av vårt vin. Mat-
och vinintresserade investerare letar vi efter. Då kommer vi att ha en
jättestor säljstyrka av ambassadörer. Det vi erbjuder är en möjlighet för
personer som är intresserade av mat och vin att helt enkelt deläga sin egen
gård tillsammans med mig”, säger han och tillägger att de själva kommer att
kunna vara med och utveckla företaget.

Potentialen i företaget är rörelsen medan kudden skall vara tillgången i
form av fastigheten. Arealen omfattar inte mindre än 112 hektar varav 44
hektar utgörs av faciliteter för vintillverkning. Försäljningen har lyfts
från 1,5 miljoner kronor 2013 till idag 3 miljoner. Mycket tack vare
export. Gården gick med en förlust på 3,5 miljoner kronor 2013, 2,5
miljoner 2014 och cirka en miljon förra året. Den ökade volymen av vin
kombinerat med fler gäster på själva gården hoppas Ohlzon skall leda till
svarta siffror.

”Nu när vi tar in nya ägare så kommer vi att bli mer kommersiella. Vi har
kapacitet att sälja 300.000 flaskor vin per år. Det går ganska enkelt att
räkna ut potentialen. Sedan kan vi ju också sälja vin från andra
kringliggande gårdar och utveckla vårt koncept ytterligare. Dessutom tror
vi att vi kan fortsätta att utveckla själva gården. Idag har vi runt 1.300
gästnätter. Det kan och kommer naturligtvis att öka med tiden. Än så länge
har vi inte haft några externa samarbeten kring det utan det har helt
enkelt blivit så många nätter genom att folk talat om oss. Andra
möjligheter är att kända profiler inom mat och dryck kommer hit och gör
eget vin”, säger Bruno Ohlzon.

Domaine d’Escapat finns redan på Systembolaget genom
beställningssortimentet. Framöver är tanken att företaget skall få in sina
produkter i bassortimentet och Ohlzons förhoppning är att beställningarna
helt enkelt blir så stora att det sker automatiskt. En annan marknad som
bolaget avser adressera är restauranger.

”Vi har exempelvis en restaurangkund som kommer ned och gör sitt eget vin
här nere på gården med egen etikett och allt. Det tror vi är en väldigt
stor marknad på sikt. Vi gör också en låda åt Bajen som de själva tagit
fram. Inom det området finns det väldigt mycket att göra för oss. Det kan
hända att vi tar in någon som affärsutvecklar inom det bara”.

Gården ligger i de södra delarna av Frankrike i provinsen
Languedoc-Roussillon. Provinsen är relativt fattig och drar till sig mycket
franska turister på sommaren. Den medeltida staden Carcasonne ligger en och
en halv mil från vingården. Provinsen är känd för att producera vin och
historiskt kopplas Languedoc-Roussillon ihop med soldatviner. Alltså viner
som säljs i stora kvantiteter till låga priser. På Domaine d’Escapat har
man producerat vin sedan år 1900 och historiskt har det varit en gård
inriktad på volym.

”Förr drack många en flaska till maten. Idag konsumerar man annorlunda och
priserna går generellt upp. Marknaden för premiumviner går upp och det är
också den marknaden som vi kommer att fortsätta att adressera”, säger Bruno
Ohlzon. På Systembolaget ökade också just viner som kostar mer än 100
kronor flaskan mest förra året.

Idag säljer Domaine d’Escapat totalt tolv olika viner. Fem röda, fem vita
och två rosé.

”Det finns aktörer som har flera hundra vinsorter. Det har vi inte för
avsikt att satsa på. På gården finns det 13 olika druvor så det finns en
del vi kan göra, men vi tror nog mer på att låta andra personer i så fall
komma in och göra vin än att vi själva skall lansera massor med olika vin.
Det tror vi blir otydligt”, säger Brun Ohlzon.

Mats Hård
mats.hard@finwire.se, 0738-50 35 45
Nyhetsbyrån Finwire

Författare FWS

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.