Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2012-06-04

Vitrolife: Coopers bud på Origio visar på tro på IVF-mkn - VD

(SIX) Bioteknikbolaget Vitrolifes vd Thomas Axelsson ser
positivt på The Cooper Companies bud på konkurrenten Origio.
"Jag ser enbart positivt på det för det visar att det finns
en tro på IVF-marknaden", säger Vitrolifes vd Thomas Axelsson
till Nyhetsbyrån SIX. IVF är en förkortning för
provrörsbefruktning.
Axelsson har ingen kommentar till Coopers värdering av
Origio.
"Det är ett bud som de har lagt och hur de har kommit fram
till den beräkningen har jag ingen insikt i", säger Axelsson som
är glad över att branschen rör sig.
Thomas Axelsson konstaterar att The Cooper Companies, som
genom CooperSurgical marknadsför varumärket Sage, och Origio är
två helt olika bolag med två olika marknadspositioner.
"Det är en situation som kan bli hårdare konkurrens, men
samtidigt ska de slå ihop de två bolagen och det behöver inte vi
koncentrera oss på", säger Axelsson och tilägger "för oss gäller
det bara att ta full fart och utnyttja möjligheten i det här
konkurrerande uppköpet".
Vitrolife lade under början av 2009 ett bud på Origio, då
under namnet Medicult, som inte gick igenom.
Marknadsutsikterna för Vitrolife uppges inte ha påvisat någon
större förändring den senaste tiden.
"Vi har en situation som inte har förändrat sig speciellt
mycket. Vi har en underliggande ganska hygglig organisk tillväxt
i Centraleuropa, svårigheter på olika marknader runt
Medelhavet", säger Thomas Axelsson.
Origios aktie rusar med 70 procent på Oslobörsen idag.

Magnus Bernet, tel +46 8 586 163 85
magnus.bernet@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.