Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-08-22

VOLKSWAGEN: ELSATSNING SKA LYFTA MARGINALERNA I TUFF MARKNAD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Volkswagen förväntar sig se lyftande
vinstmarginaler över de kommande åren, trots att bolaget för närvarande
genomför den mest omfattande och kapitalintensiva satsningen på
elfordonsomställning i hela industrin, enligt uttalanden från
verksamhetschefen Ralf Brandstätter.

Tyska Volkswagen lanserade på torsdagen en ny logotypeversion för bilmärket
med samma namn (Volkswagen äger utöver det egna varumärket också bland annat
Audi och Skoda) och klargjorde i samband med detta nya utsikter för märket
och hur satsningen på eldrift ska påverka marginalerna.

Uppdateringen av varumärket beskrivs som en åtgärd som markerar början på en
ny era i bolagets historia, där elmodellen ID.3 beskrivs som lika epokgörande
som bubbla- och polo-modellerna.

Målet står fast vid att sälja minst 1 miljon batteribilar årligen från 2025,
med en rörelsemarginal på 6 procent från 2022, sade Ralf Brandstätter vid en
presskonferens på torsdagen, försäljningsmål som skulle innebära att
Volkswagen avancerar förbi nu marknadsledande elbilstillverkaren Tesla.

Marginalmålet är högre än nuvarande 5,2 procent (första halvåret 2019),
dessutom i en tid då bilförsäljningen visat svaghetstecken i en inbromsande
världsekonomi. I Kina har branschens försäljning minskat 13 av de 14 senaste
månaderna.

"Försäljningsmålet är ledstjärnan i strategin", sade Ralf Brandstätter, till
Bloomberg, ett mål som enligt verksamhetschefen kommer kräva att målgruppen
vidgas från teknologiintresserade unga till en bredare kundbas.

Elsatsningen väckte uppmärksamhet när den lanserades 2017 och än mer 2019, då
målsättningen 22 miljoner producerade elbilar inom 10 år offentliggjordes.
Satsningen står i kontrast till det gigantiska pr-haveri som orsakades av den
så kallade dieselskandalen från 2015, där bilar från fordonstillverkaren
utgjorde kärnan i ett uppsåtligt och omfattande utsläppsfusk. Det innebar
dels en kris, men blev också ett startskott, menar Ralf Brandstätter.

"Det blev en katalysator för hela Volkswagen", sade verksamhetschefen.

ID.3-modellen lanseras i slutet av året, och ska enligt plan följas upp av
runt 70 ytterligare modeller i Volkswagen-koncernen.

---------------------------------------
Joakim Rönning +46 8 5191 7930

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.