Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2018-10-02

Volvo Buses: Volvo Bussar vann Digital Communications Award 2018

I tuff konkurrens med flera av Europas mest namnkunniga företag tog
svenska Volvo Bussar hem förstapriset i den prestigefulla tävlingen
Digital Communications Award 2018 i kategorin produktkampanjer. Volvo
Bussar tävlade med sin innovativa introduktionskampanj "Light the
lights" för den nya elbussen Volvo 7900 Electric. Priset delades ut
vid en ceremoni i Berlin 28 september.

Digital Communications Award uppmärksammar och belönar innovativ
kommunikation i digitala kanaler i Europa sedan 2011. Totalt tävlade
i år fler än 700 bidrag i tävlingen.

- Vi är oerhört glada att den internationella juryn premierade vår
strategi med att nå ut till en bredare allmänhet för att öka kunskap
och skapa engagemang för elektrifierade bussar och eldriven
stadstrafik på ett nytt och genuint sätt. Vi ville helt enkelt få
fler människor att känna sig delaktiga i den globala utvecklingen mot
en tystare, renare stadsmiljö, säger Stefan Nerpin, Marknads- och
kommunikationsdirektör på Volvo Bussar.

Kommunikationen byggdes upp kring historien om en okänd och hårt
arbetande, verklig artist från Göteborg i huvudrollen, Natalie Cuti,
som på ett naturligt sätt interagerar med Volvos elbussar i
filmformat. I filmen framför hon den egenkomponerade sången, "Light
the lights". Filmen och låten spred sig viralt i digitala kanaler som
Facebook, YouTube och Spotify. Efter bara två veckor hade över 3,5
miljoner människor lyssnat på låten och/eller sett filmen.

Succén speglades sedan i PR och i korta filminslag i sociala medier
som gav en djupare bild av den okända artisten Natalie Cuti och
hennes autentiska berättelse. PR-aktiviteterna fick stort genomslag
både lokalt och globalt, externt och internt. I samband med och efter
kampanjen har både artisten och Volvo Bussar fått stor uppskattning
från bredare målgrupper, och låten har blivit ett bestående tema för
framgången med Volvos eldrivna bussar. Totalt har företaget sålt fler
än 4,000 elektrifierade Volvobussar.

- Genom att jobba strategiskt med digital marknadsföring och PR och
använda ett väldigt mänskligt perspektiv i Nathalies historia
lyckades vi nå långt utanför vår traditionella målgrupp och väcka
intresse för vårt varumärke och nya produkterbjudande hos miljoner
människor. Vi valde ett autentiskt tonläge där vi sjunger ut vårt
budskap,

hellre än skriker det, och vi kommunicerar direkt med våra kunders
kunder, städernas medborgare och passagerare, säger Lina Martinsson,
chef för digital marknadsföring och kommunikation, Volvo Bussar.

Fakta

- Volvo Bussar vann Digital Communications Award 2018 i kategorin
produktkampanjer med "Light the lights".

- Filmen sågs av över 3,5 miljoner tittare och resulterade i 55 000
interaktioner i sociala kanaler, täckning i lokal och global press
och placerade Volvo Bussar i topp bland varumärken på Facebook i
Sverige under oktober 2017.

- Totalt deltog fler än 700 bidrag i tävlingen.

- Bakom tävlingen står Quadriga University of Applied Sciences i
Berlin.

Läs mer om tävlingen: http://www.digital-awards.eu

Se filmen "Light the lights"
https://www.youtube.com/watch?v=8wcb0XPudRM

Läs mer om "Light the lights":

https://www.volvobuses.se/sv-se/news/2017/oct/okand-svensk-artist-charma...

Volvo Bussar är en av världens ledande busstillverkare med ett starkt
fokus på fordon och system för en långsiktigt hållbar
kollektivtrafik. Produktprogrammet omfattar kompletta
transportlösningar, stadsbussar, intercitybussar och turistbussar
samt tjänster inom finansiering, fordonsservice, fordonsdiagnotik och
trafikinformation. Volvo Bussar ingår i Volvokoncernen, en av
världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar och
anläggningsmaskiner samt drivsystem för marina och industriella
applikationer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta
finansiella tjänster. För mer information besök
http://www.volvobuses.se/

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/volvo-buses/r/volvo-bussar-vann-digital-commun...
http://mb.cision.com/Main/5070/2633052/919390.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.