Du är här

2013-01-28

Volvo: DFVC har en modern produktlinje - VD

(SIX) Volvos vd Olof Persson betonar vid dagens webcast att
det nya kinesiska bolaget DFVC har en modern produktlinje. Han
avböjer dock att ge några detaljer om hur resultatet påverkas av
affären.

Volvo betalar 5,9 miljarder kronor för 45 procent av DFVC.
Olof Persson räknar med att affären kommer att slutföras inom 12
månader.

Varumärket blir Dongfeng och lastbilarna får namn som
Kinland, T-lift och Kingrun. Ambitionen är att Dongfeng ska
utvecklas till ett betydande globalt varumärke för tunga
lastvagnar.

"Ambitionen med det här joint venture-bolaget är givetvis att
skapa god lönsamhet", säger Olof Persson. DFVC har i dag en svag
lönsamhet med en rörelsemarginal proforma på 3,0 procent för
2011 och 1,3 procent för de nio första månaderna 2012.

DFVC har sin viktigaste produktion i Shiyan i provinsen Hubei
i Kina. Produktion sker även i Suizhou, Wuhan och Xiangfan i
provinsen Hubei, Shenzhen i provinsen Guangdong samt Urumqi i
provinsen Xinjiang.

Volvo räknar Kina som en av sina hemmamarknader. Proforma
2011 blir koncernens omsättning i Kina 20 miljarder kronor för
Construction Equipment, 1 miljard för bussar och 41 miljarder
kronor för lastbilar.

Den kinesiska marknaden beräknas uppgå till 636.000 tunga
lastvagnar och 290.000 medeltunga lastvagnar 2012. Det kan
jämföras med 881.000 respektive 292.000 för 2011.

Henrik Öhlin, tel +46 31 350 64 87
henrik.ohlin@six-group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.