Du är här

2017-10-11

Volvo: Volvo Ocean Race - en plattform för kundrelationer

Nu startar en av världens längsta och tuffaste sportevent, Volvo Ocean
Race 2017-2018. Men för Volvokoncernen är racet inte bara en
kappsegling. Det är en unik möjlighet att bygga relationer med kunder
och att visa koncernens starka engagemang att arbeta för ett renare
hav.

Startskottet för den 13:e upplagan av Volvo Ocean Race går den 22
oktober. Då lämnar sju identiskt lika segelbåtar Alicante i Spanien.
Rutten är den längsta någonsin och på sin väg mot slutmålet och
finalen i Haag, Nederländerna i juni 2018, besöker båtarna tolv
städer på sex olika kontinenter. De ska korsa fyra oceaner och när
mållinjen passeras har de seglat 45 000 sjömil i en av världens
tuffaste tävlingar.

Redan idag öppnar "Race village" i Alicante och i hamnen arrangeras en
rad aktiviteter. Aktiviteter som sedan följer med racet världen runt.

Vid varje stad har Volvokoncernen en paviljong där allmänheten och
kunder får ta del av koncernens produkter och utvecklingen av ny
innovativ teknik.

- Volvo Ocean Race får enorm mediabevakning över hela världen.
Miljoner fans kommer att följa äventyret när båtarna tävlar mot
varandra under extrema förhållanden. Hamnstoppen ger oss unika
möjligheter att bygga affärsrelationer med våra kunder,
återförsäljare och försäljningspartners. Genom racet har vi en
plattform att öka kännedomen om varumärket, att visa upp bredden i
vårt gemensamma produktutbud samt visa vilken roll Volvokoncernen har
i dagens samhälle, säger Henry Sténson, EVP Group Communication and
Sustainability Affairs.

Under racet arrangeras också en rad hållbarhetsseminarier som har till
syfte att öka medvetenheten om det stora problemet med nedskräpning
av haven. Främst den stora mängd plaster som förorenar haven.

-Hållbarhetsfrågan genomsyrar hela racet. Vi vill visa på vårt starka
engagemang för ett mer hållbart samhälle. Volvo Ocean Race är en
fantastisk kommunikationsplattform för att höja medvetenheten kring
nedskräpning av haven som är en av dagens stora utmaningar inom
hållbarhet, säger Henry Sténson.

Om Volvo Ocean Race
Varumärket Volvo delas av Volvo Cars och Volvokoncernen, vilket
innebär ett gemensamt ägarskap av Volvo Ocean Race.

Volvo Ocean Race är den ledande havskappseglingen för besättningar,
med en antal hamnstopp som ger möjlighet att uppleva tävlingen på
nära håll. Tävlingen startade 1973 och då under namnet Whitbread.

Läs mer om racet här på vår globala web
(http://www.volvogroup.com/en-en/about-us/partnership-and-awards/volvo-oc...).

2017-10-11

Journalister som vill ha ytterligare information, vänligen kontakta
Henry Sténson, Media Relations Volvo Group tel +46 765 537229
(http://tel:0046-765-537229) eller 031-3237229

För fler nyheter från Volvokoncernen, gå till www.volvogroup.se

Volvokoncernen är en av världens ledande tillverkare av lastbilar,
bussar, anläggningsmaskiner och marin- och industrimotorer.
Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster
och service. Volvo sysselsätter cirka 95 000 personer, har
produktionsanläggningar i 18 länder och försäljning på mer än 190
marknader. Volvokoncernen omsatte 2016 cirka 302 miljarder kronor och
är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök
www.volvogroup.se.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/volvo/r/volvo-ocean-race---en-plattform-for-ku...
http://mb.cision.com/Public/39/2365252/9f4addb6369c47e1.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.