Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2014-03-19

Volvo: Volvokoncernen introducerar UD bussar

Volvokoncernen tar ett viktigt strategiskt steg genom att lansera UD,
en ny serie bussar speciellt utvecklade för tillväxtmarknader.

Detta meddelades idag vid ett pressmöte i Bangalore i Indien.
UD-bussarna introduceras först i Indien. Fler marknader kommer följa
under de närmaste åren.

"Den nya serien UD bussar har utvecklats speciellt för
tillväxtmarknader. Segmentet vi riktar oss mot har stor
tillväxtpotential. UD har varit ett välkänt varumärke i Japan och
Sydostasien under lång tid. Nu förnyar vi och anpassar bussarna för
Indien och andra tillväxtmarknader", säger Akash Passey, Senior Vice
President för Volvokoncernens bussverksamhet och ansvarig
internationella marknaden som omfattar Asien.

Bussvarumärket kommer att bredda Volvokoncernens kundbas, förbättra
konkurrenskraften och fånga upp tillväxtmöjligheter i Indien och i
andra tillväxtmarknader. Serien omfattar både stadsbussar och
långfärdsbussar.

Den nya busserien ska utvecklas genom att utnyttja Volvokoncernens
globala tekniknätverk i kombination med traditionellt japanskt
yrkeskunnande och pålitlighet. I Indien kommer den nya busserien att
stöttas av Volvokoncernens nätverk av distributörer som också
tillhandahåller service och reservdelar. UD-bussarna kommer att
erbjuda passagerarna en modern transportlösning, samtidigt som fokus
ligger på viktiga områden för själva driften: bränsleeffektivitet,
pålitlighet och optimal tillgänglighet.

"Genom att introducera ett nytt bussvarumärke erbjuder vi kunder på
tillväxtmarknader en produkt som är utvecklad för att uppfylla just
deras behov. Precis som vi redan gjort på lastbilssidan positionerar
vi våra bussar efter kundsegment för att därigenom täcka en så stor
del av den totalt tillgängliga marknaden som möjligt, säger Volvos vd
och koncernchef Olof Persson.

Volvo har spelat en viktig roll på den indiska bussmarknaden sedan
verksamhet inleddes där 2001. Företaget har utvecklat den kollektiva
transportsektorn genom att etablera premiumsegmentet inom
långfärdstrafik, och därigenom förändrat den allmänna synen på bussen
som färdmedel. Idag är ungefär 5 000 stadsbussar och långfärdsbussar
från Volvo i trafik i Indien.

Produktionen av UD-bussar kommer att inledas i Bangalore under 2014.
De första bussarna kommer att levereras till kund senare i år.
UD-fabriken kommer att förse den inhemska indiska marknaden med
bussar, men kommer längre fram också att fungera som ett nav för
exportverksamheten.

19 mars 2014

Journalister som vill ha ytterligare information, vänligen kontakta

Karin Wik, Volvokoncernen, 031-323 72 29

Helena Lind, Volvo Bussar, 031-323 62 57

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/volvo/r/volvokoncernen-introducerar-ud-bussar,...
http://mb.cision.com/Main/39/9553758/222041.pdf

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.