Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2014-06-24

Willys: Butikerna laddar inför Ramadan-rusch

Muslimernas fastemånad Ramadan närmar sig och många av Sveriges 450
000 invånare med rötter i muslimska länder förbereder sig inför årets
största högtid. Ramadan ger allt större avtryck i handeln, och
matvarukedjan Willys laddar nu för rusch på Ramadan-relaterade varor.

- Ramadan har blivit en mathögtid att räkna med, och vi märker
definitivt av en ökad efterfrågan på varor som är vanliga under
ramadan, till exempel dadlar, jasminris, kycklingpastej, lamm och
kondenserad mjölk, säger Johanna Eurén, kommunikationsansvarig på
Willys.

På Willys ökade till exempel försäljningen av dadlar med 132% under
Ramadan förra året, jämfört med en vanlig månad - en större ökning än
under julen exempelvis.

Under flera år har Willys, inför och under fastemånaden, upplevt en
ökad efterfrågan av varor som är vanliga under Ramadan. Försäljningen
av Ramadanrelaterade varor, till exempel dadlar, pastejer,
kondenserad mjölk och matolja, ökar markant.

Willys introducerade ett globalt sortiment, med originalprodukter från
Mellanöstern, Balkan och Östeuropa redan 2003. Sedan dess har
lågpriskedjan i olika omfattning satsat på erbjudanden inför Ramadan.
I år har kedjan Ramadan-tema i sitt reklamblad med erbjudanden på
varor som passar både till ramadan och till Eid-al-Fitr, festen som
avslutar Ramadan om drygt en månad.

− För oss är Ramadan som vilken mathögtid som helst. Det finns drygt
450.000 svenskar med rötter i muslimska länder och för oss är det
målgrupp som är naturlig att nå ut till, avslutar Johanna Eurén.

5-i-topp Ramadan

Fem varor med stor försäljningsökning under Ramadan

5-i-topp Ramadan

Fem varor med stor försäljningsökning under Ramadan

1. Dadlar

2. Basmati- och jasminris

3. Lamm

4. Matolja (framförallt rapsolja)

5.Kyckling- och hönspastejer

För ytterligare information, eller för att komma i kontakt med en
butikschef på din ort, kontakta:

Johanna Eurén, Pressansvarig Willys, tel 0703-461348
Willys är Sveriges ledande lågpriskedja inom dagligvaruhandeln. Vår
affärsidé är att erbjuda Sveriges billigaste matkasse.
Willyskonceptet bygger också på ett brett sortiment, inte minst inom
färskvaror som frukt och grönt. Willys har cirka 190 butiker över
hela landet, varav ett femtiotal utgörs av våra närbutiker som heter
Willys Hemma. Willys omsätter drygt 20,4 miljarder kronor (2013) och
ingår i Axfood AB som är noterat på Nasdaq OMX Stockholm ABs Large
Cap-lista. Läs mer på www.willys.se

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/willys/r/butikerna-laddar-infor-ramadan-rusch,...
http://mb.cision.com/Main/5973/9606841/260023.pdf

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.