Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-10-31

Wonderful Times Group: Wonderful Times Group delårsrapport Juli - September 2017

Rapportperioden

Juli - september 2017 (tre månader)

· Omsättningen uppgick till 22,8 MSEK (24,5).

· EBITDA uppgick till 2,7 MSEK (2,7).

· Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till 1,7 MSEK
(-0,1).

· Resultat efter skatt uppgick till 1,2 MSEK (1,0).

· Resultat per aktie uppgick till 0,52 SEK (0,42).

Delårsperioden

Januari - september 2017 (nio månader)

· Omsättningen uppgick till 60,5 MSEK (63,2).

· EBITDA uppgick till 4,5 MSEK (3,7).

· Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till -0,1 MSEK
(-1,8).

· Resultat efter skatt uppgick till 0,1 MSEK (-1,0).

· Resultat per aktie uppgick till 0,05 SEK (-0,43).

VD-kommentar

Kvartalets omsättning har påverkats mycket negativt av den omfattande
konflikten i Göteborgs hamn. Detta har för oss blivit extra kännbart
då detta inträffar i vår mest kritiska period på året, perioden då vi
ska ta emot och leverera ut stora varuvolymer inför julhandeln.
Konflikten har inneburit stora leveransförseningar och ökade
transportkostnader för omdirigerade varuvolymer. Strejken får
omfattande konsekvenser även efter den akuta fasen då kapacitetsbrist
uppstår i nästa led i transportkedjan.

Vi kan konstatera att vi lyckats att säkerställa kritiska leveranser
samt lyckats att möta stora delar av det omsättningstapp som
leveransförseningarna orsakat med ökningar i andra segment. Detta
tillsammans med en kostnadseffektiv organisation har möjliggjort ett
bibehållet EBITDA i kvartal tre. Sammantaget innebär detta att
koncernen för delårsperioden januari till september visar ett EBITDA
resultat på 4,5 MSEK att jämföra med 2016 års 3,7 MSEK. Koncernens
resultat efter skatt uppgår för delårsperioden till 0,1 MSEK att
jämföra med 2016 års -1,1 MSEK.

I vår övergripande produktstrategi ligger att aktivt välja produkter
utifrån långsiktigt lekvärde, säkra material och graden av
miljöpåverkan. Vi arbetar kontinuerligt med kvalitetssäkring,
riskanalyser och urval av leverantörer med dessa frågor i fokus. Vi
ser att vår satsning på varumärken med fokus på återvunna och
naturliga material och hållbara produktionsmetoder har fått ett
mycket positivt mottagande av marknaden. Vi kommer fortsatt att bygga
ut denna delen av vår produktportfölj.

I vår övergripande produktstrategi ligger också arbetet med att stärka
vårt produktutbud med egna varumärken samt med private label serier.
Vi ser att satsningen på dessa varugrupper bidraget positivt till
såväl försäljningsutveckling som till marginalbilden.

Marknaden för barn- och babyprodukter har under kort tid genomgått en
omfattande förändring, där fackhandel tappar värdeandelar till förmån
för framförallt näthandeln. Vi har under 2017 fortsatt lyckats väl
med att utveckla och inleda nya samarbeten med tongivande aktörer
inom såväl näthandeln som dagligvaruhandeln.

Stockholm den 31 oktober 2017

Sofia Ljungdahl
VD och Koncernchef

Tel. 070-486 99 83
E-post: sofia.ljungdahl@wonderfultimes.se

www.wonderfultimes.se

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/wonderful-times-group/r/wonderful-times-group-...
http://mb.cision.com/Main/11574/2379094/743973.pdf

Författare Aktietorget

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.