Du är här
XXL: KAMPANJER PRESSADE MARGINALERNA I 2 KV
STOCKHOLM (Direkt) Den norska sportkedjan XXL redovisade ett ebitda-resultat
som var 22 procent sämre än Inquirys förväntningar under det andra kvartalet.
Ebitda-marginalen uppgick till 7,9 procent under andra kvartalet vilket var
lägre jämfört med samma period ifjol då den uppgick till 10,3 procent vilket
framgår av delårsrapporten.
Det var främst i den norska verksamheten som XXL uppvisade svagare marginal.
Ebitda-marginalen minskade där från 21,5 procent under 2017 till 18,7 procent
under andra kvartalet 2018.
Enligt rapporten framkommer att andra kvartalets försäljning varit
kampanjdriven i slutet av perioden då trafiken i butikerna varit låg. Detta
bidrog till ökad försäljning med pressade marginalerna.
Maj och juni uppges ha påverkats av det varma vädret vilket lett till att
sommarrelaterade produkter sålt bra men att trafiken i butikerna under dessa
förhållanden påverkats.
XXL har även försäljning i Sverige, Danmark, Finland och Österrike.
---------------------------------------
Jan Glevén +46 8 5191 7906
Nyhetsbyrån Direkt