Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-02-28

ZALANDO: GMV SKA NÅ ÖVER H&M:S NUVARANDE OMSÄTTNING 2023/2024

STOCKHOLM (Direkt) Den tyska e-handlaren Zalando siktar på att fortsätta växa
kraftigt under kommande år. Det Kinnevikdelägda bolaget siktar på att nå GMV
(gross merchandise value), som är ett mått på värdet på produkter sålda på
sajten, i nivå med H&M:s nuvarande omsättning.

Det framgår av siffror ur en pressrelease inför den kapitalmarknadsdag som
följer Zalandos årsrapport på torsdagen.

GMV-omsättningen ska enligt pressmeddelandet nå 20 miljarder euro, motsvarande
211 miljarder kronor, år 2023/2024, vilket kan ställas mot H&M:s nuvarande
omsättning på 210 miljarder kronor eller Zara-ägaren Inditex, som väntas
rapportera en omsättning motsvarande 274 miljarder kronor 2019.

Zalandos målsättning om en omsättningstillväxt på 20-25 procent ligger således
fast, om än i nedre delen av prognosintervallet för 2019. Den genomsnittliga
omsättningstillväxten de senaste fem åren har varit 21,5 procent.

Butiksklädhandlarna Inditex och H&M har haft omsättningstillväxtsiffror på
ensiffriga procenttal för samma period (9,9 procent respektive 9,1 procent)
enligt Bloomberg-data.

Jämförelsen med branschkonkurrenterna haltar dock något, då Zalandos
omsättningsmått GMV också inkluderar andra e-handlares nyttjande av
plattformen, vilket medför lägre marginaler.

Zalandos GMV uppgick till 6,6 miljarder euro 2018. Intäkterna var 5,4
miljarder euro.

Vissa av H&M:s och Inditex varumärken går att köpa via Zalandos plattform.

---------------------------------------
Joakim Rönning +46 8 5191 7910

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.