Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-07-18

ZALANDO: INGA SÄRSKILDA ORSAKER BAKOM MARGINALTAPP - VD

STOCKHOLM (Direkt) Zalandos preliminärräkenskaper följdes av kraftiga kurstapp
i Frankfurt, men att nätmodehandlarens rörelsemarginal minskade i det andra
kvartalet hade inga särskilda orsaker utan var ett resultat av fortsatta
investeringar för framtida tillväxt.

Det säger Rubin Ritter, vd för Kinneviks tyska nätmodehandlare tillika största
innehav, till Nyhetsbyrån Direkt på tisdagen efter att ha släppt preliminära
kvartalsräkenskaper.

De preliminära beskeden innehöll en rörelsemarginal på 7,3-7,8 procent under
april-juni. Det kan jämföras med 8,8 procent ett år tidigare, då omsättningen
dessutom var klart lägre.

"Nej, det är normal business och relaterad till flera olika saker, och vi är
nöjda med tillväxten", säger han och räknar upp investeringar i logistik och
nya varumärken.

Konkurrenten H&M nådde dubbelt så hög rörelsemarginal, 14,9 procent, under det
senaste kvartalet (som för deras del utgjordes av mars-maj). Zalando har
sedan bolaget grundades dock prioriterat tillväxt framför lönsamhet.

Vad kan ni nå om ni ställer om fokus till lönsamhet i stället?

"Vi sade i samband med vår börsnotering att målsättningen för vår
grossiströrelse kan ligga kring 10 procent, och mer än så genom
partnerprogram", säger Rubin Ritter och tillägger att det än så länge är
prioriterat att fortsätta investera i tillväxt:

"De kommande säsongerna är inte planen att förbättra marginalerna så mycket."

Den 11 juli publicerade Société Générale ett köpråd på Zalando, bland annat
motiverat med att sociala medie-företag som Facebook framöver kommer att
vilja börja sälja kläder men för att slippa lagerhållnings- och
logistikkrångel anlita aktörer som Zalando som samarbetspartners. Zalando
verkar enligt den franska banken vara "redo att inta en ledande roll bakom
modekulisserna för att sammanföra varumärken och kunder".

Rubin Ritter tar i viss mån loven ur detta resonemang. Han säger till
Nyhetsbyrån Direkt att diskussioner av det slaget har funnits länge, men han
tror att det kan dröja ett bra tag innan bolag som Facebook slår sig på
näthandel och kommersialiserar sin användarbas på det sätt branschbedömare
skisserar.

"Det är ett ganska stort steg att ta från sociala medier till näthandel, med
ett stort antal tekniska frågeställningar som behöver lösas. Och de har många
olika initiativ att fokusera på", säger han.

Vid lunchtid var Zalando-aktien ned drygt 8 procent, dock efter kraftiga
uppgångar de senaste dagarna.
Diagram: Zalandokursen de senaste 30 dagarna

Källa: Infront
---------------------------------------
Martin Lindgren +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.