Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-08-01

ZALANDO: UPPREPAR FÖRSÄLJNINGSMÅL, HÖJER VINSTPROGNOS

STOCKHOLM (Direkt) Den Kinnevikdelägda nätmodehandlaren Zalando upprepar sin
prognos om att öka GMV-försäljningen ("gross merchandise value") helåret 2019
med mellan 20 och 25 procent och att intäktstillväxten ska ligga i den lägre
delen av samma intervall.

Det framgår av bolagets delårsrapport.

Bolaget höjer dock målsättning för justerat rörelseresultat till att det nu
ska bli i den övre delen av tidigare angivet intervall 175-225 miljoner euro
för helåret 2019

Snittestimatet enligt Infront Datas sammanställning av 14 analytikers estimat
låg inför rapporten på en intäktstillväxt på 19,3 procent och ett justerat
rörelseresultat på 202 miljoner euro för helåret 2019.

Kinnevik äger 32 procent av aktierna i Zalando.

"Gross merchandise value" är ett mått på värdet på produkter sålda via
Zalandos plattform, inklusive moms.

Snittestimatet som Nyhetsbyrån Direkt använder i rapporttelegram är baserat

estimat från minst tre analytiker i en sammanställning av Infront Data.
Gruppen som bidragit till snittestimatet utgör en del av det totala antalet
analytiker som löpande följer bolaget och gör estimat över kvartalsresultat.
Snittestimatet bör därför ses som en indikation om var förväntningarna
ligger.

---------------------------------------
Kristine Trapp +46 8 5191 7927

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News