Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-11-19

Zaplox: Zaplox AB publicerar delårsrapport för tredje kvartalet 2019

Rapport publicerad den 19 november, 2019 08:00 CET

Flera kundavtal i USA och partnerskap genererar nya möjligheter i
Europa.

Tredje kvartalet för koncernen (2019-07-01 till 2019-09-30)
· Nettoomsättningen uppgick till 544 (198) KSEK
· Resultat efter finansiella poster uppgick till -8 536 (-7 203) KSEK
· Resultat per aktie* uppgick till -0,21 (-0,30) SEK
· Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -7 879 (-6
209) KSEK

Första nio månaderna för koncernen (2019-01-01 till 2019-09-30)
· Nettoomsättningen uppgick till 1 984 (1 688) KSEK
· Resultat efter finansiella poster uppgick till -26 255 (-21 953)
KSEK

· Resultat per aktie* uppgick till -0,66 (-0,92) SEK
· Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -25 164 (-18
712) KSEK

· Likvida medel uppgick till 23 653 (14 049) KSEK vid periodens utgång
· Soliditeten** uppgick till 76 (71) %
Väsentliga händelser under det tredje kvartalet 2019
Inga väsentliga händelser.

Övriga händelser under tredje kvartalet
· Schani Hotels tecknar nytt avtal och uppgraderar till Zaplox senaste
generation av mobil gästresa.

Schani Hotels har tecknat ett nytt avtal med Zaplox för Hotel Schani
Wien och det nya Hotel Schani Salon med totalt 159 rum. Schani
Hotels, som sedan 2015 erbjudit en mobil gästresa från Zaplox med
mobila nycklar till sina gäster, vidareutvecklar sin gästupplevelse
och uppgraderar till Zaplox Premium för att kunna erbjuda nya
efterfrågade tjänster till sina gäster. Zaplox Premium för mobil in-
och utcheckning och mobila nycklar integreras StayNTouch PMS och nytt
låssystem från ASSA ABLOY.

· Hotel Dronningen erbjuder sina gäster in- och utcheckning med Zaplox
Kiosk

Hotel Dronningen i Kristiansand, Norge med 75 rum är nu i drift med
Zaplox Kiosk. Hotellet, som ägs av Team Caledonien AS, kan nu erbjuda
sina gäster möjligheten att på egen hand checka in och ut på
hotellet. Zaplox Kiosk är integrerad med VisBook AS och låssystem
från ASSA ABLOY.

Väsentliga händelser efter periodens utgång
· Zaplox och Expedia summerar gemensamt pilotprojekt
Avtalet med Expedia och Hotels.com för pilotprojektet "Keyless" som
löper ut den 31 december 2019 kommer inte förnyas. Avtalet, som
förnyats tre gånger sedan det ingicks i september 2016 har genererat
flertalet avtal med hotell som marknadsför sig i Hotels.com appen.
Zaplox exklusiva partnerskap med Expedia har placerat Zaplox på
kartan inom reseindustrin och skapat nya affärsmöjligheter i Europa
och USA.

Övriga händelser efter periodens utgång
· Zaplox har ingått ett avtal med The Woodlands Resort & Conference
Centre i The Woodlands, Texas.

Avtalet som inkluderar både Zaplox Premium App och Zaplox Kiosk gör
det möjligt för The Woodlands Resort, en erkänd AAA Four-Diamond
Resort med 402 rum att erbjuda sina gäster både en mobil gästresa och
möjligheten att checka in via en kiosk vid ankomst till hotellet.
Zaplox lösningar integreras med Oracle Opera PMS, dormakaba låssystem
och ALICE conciergeplattform. Driftstart är beräknad till Q1 2020.

· Zaplox levererar mobil gästresa och kiosk till Smoky Mountain
Resorts i Tennessee

Zaplox ingått ett avtal med Smoky Mountain Resorts i Tennessee.
Avtalet gäller Zaplox Premium App och Zaplox Kiosk på två av Smoky
Mountain Resorts hotell, med totalt 461 rum, vilka nu kan erbjuda
sina gäster både en mobil gästresa och möjligheten att checka in via
en kiosk vid ankomst till hotellet. Zaplox lösningar integreras med
Maestro PMS, dormakaba låssystem, SALTO låssystem och
betalningssystemet Shift 4. Driftstart är beräknad till Q1 2020.

· Partnersamarbete med Agilysys genererar nytt avtal
Inom ramen av vårt partneravtal med Agilysys har ytterligare ett
kundavtal tecknats för ett kasino i USA med 368 rum, vilket blir det
3:e hotellet i USA som signeras av Agilysys för denna gemensamma
lösning. Agilysys använder Zaplox SDK integrerad i deras mobila
lösning till deras två olika affärssystem för att leverera mobila
nycklar. Driftstart är beräknad till mars 2020.

· Zaplox medverkar tillsammans med Oracle Hospitality på WTM/Travel
Forward i London

Oracle Hospitality bjuder in Zaplox att medverka i deras monter på en
av Europas största rese- och hotellmässor, WTM/TravelForward i
London. Anledningen är att Zaplox expertis och djupa integration med
Oracle OPERA ger deras kunder ett försprång vid valet av en digital
gästresa. Zaplox är det enda företaget som presenterar en mobil
gästresa med mobil incheckning och mobila nycklar i Oracles monter.

VD kommentar

Flera kundavtal i USA och partnerskap genererar nya möjligheter i
Europa.

Under årets tredje kvartal har vi fortsatt arbetet med den nya
produktgenerationen som lanseras fullt ut vintern 2019/2020. Den nya
produktgenerationen är modulbaserad och har bättre skalbarhet samt
innehåller fler och förbättrade funktioner för hotellen och deras
gäster, t ex förbättrade betalningslösningar. Vissa leveranser med
senaste produktversionen har redan påbörjats till kunder både i
Europa och USA. Pacifica Hotels i Kalifornien blir den första kunden
att driftsätta vår senaste generation av den mobila gästresan. Vårt
avtal med Pacifica Hotels gäller totalt 33 hotell med ca 2 538 rum
och det är det tre första hotellen på USA:s västkust som nu påbörjar
utrullningen av Zaplox nya produktgeneration.

Vi fortsätter med att flytta fram vår marknadsnärvaro och position i
USA och har under kvartalet tecknat avtal med två nya kunder,
Woodlands Resorts Texas, med 402 rum och Smoky Mountain Resorts i
Tennessee med 461 rum. Båda avtalen inkluderar två lösningar från
Zaplox produktportfölj, den mobila gästresan via vår app och vår
kiosklösning med levereras under första kvartalet 2020. Kombinationen
av dessa två lösningar är uppskattade av kasinos och resorts, då de
har möjlighet att erbjuda sina gäster flera incheckningsmöjligheter
både för mobil nyckel och med nyckelkort vid högfrekventa in- och
utcheckningstider. Tillsammans med vår PMS partner Agilysys som är
störst på kasinomarknaden i USA, levererar vi Zaplox SDK integrerad i
deras app till deras två olika affärssystem. Inom ramen för det
avtalet har ytterligare ett kundavtal tecknats för ett kasino i USA
med 368 rum, vilket blir det 3:e hotellet i USA som signeras av
Agilysys för vår gemensamma lösning.

Zaplox partnerstrategi börjar alltså nu bära frukt och skapa värde för
både Zaplox och våra partners, där vi genererar kunder åt våra
partners och de till oss. De två första kundavtalen i samarbetet med
Maestro PMS har tecknats vilka även inkluderar våra tidigare
genomförda integrationer med dormakaba, SALTO Systems och ALICE som
nu ger ökad utväxling. Zaplox partnerskap med globala,
marknadsledande PMS-bolag och låsbolag inriktar sig på att genom
gemensamma insatser med partners få snabbare fokus på hotell som har
rätt lås och rätt PMS för Zaplox lösningar, och med en större
räckvidd då Zaplox lösning marknadsförs eller i vissa fall direkt
säljs in av våra partnerbolag.

Ett annat exempel på hur partnerstrategin arbetar för Zaplox i Europa
är partnersamarbetet med Oracle Hospitality, som levererar världens
mest använda affärssystem för hotell, Oracle OPERA. Zaplox expertis
och djupa integration med Oracle OPERA ger deras kunder ett försprång
vid valet av en mobil gästresa. Oracle Hospitality bekräftar Zaplox
värde för sina kunder genom att bjuda in oss att presentera Zaplox
mobila gästresa tillsammans med dem under de två största
hotellmässorna i Europa, WTM2019 i London och ITB 2020 i Berlin samt
på deras stora globala konvent som sker i Chicago i slutet mars 2020.

Vi ser flera tecken på framgångsrika konsolideringar och
investeringstakten inom "Travel tech" förefaller öka. Dels genom
hotellkedjornas egna digitaliseringsinvesteringar, men även via
bolagsförvärv. Det finns flera exempel på där bolag velat bredda sitt
erbjudande och komplettera sina tjänster eller produkter med en mobil
gästresa eller mobila nycklar för hotellgästerna. Vi vet också att
flertalet av de ledande PMS leverantörerna i världen söker nya
funktioner för att kunna erbjuda sina gäster en digital gästresa och
där är Zaplox väl positionerad för att kunna erbjuda sina tjänster.

Vi har inte hittills uppnått önskad försäljningstillväxt men många
välmeriterade bolag i branschen väljer att samarbeta med oss, dels
för att vår kompetens i kombination med vår plattform skapar
konkurrensfördelar för marknadsledande låstillverkare, PMS- och
tjänsteleverantörer. Zaplox gör därför bedömningen att bolagets
nuvarande inriktning med nära partnerskap är rätt då den fortsätter
att generera nya möjligheter med befintliga och nya partners.

Sammantaget så öppnar detta nya spännande möjligheter för Zaplox och
Zaplox styrelse undersöker löpande olika strategiska möjligheter för
bolaget och hur bolaget skall finansieras på lång sikt. Det
finansiella resultatet under kvartalet är vi självfallet inte nöjda
med. Intäkterna har varit för låga och kostnadsnivån speglar den höga
takten på produktutvecklingen. I takt med att vi slutför utvecklingen
av den nya produktgenerationen börjar vi sänka fasta
utvecklingskostnader och övergår till en mer flexibel organisation.
Detta för att kunna skala upp och ner utifrån kundernas framtida
leveransbehov men även för att bibehålla kapaciteten för normalt
underhållsbehov av våra system.

För att kostnadseffektivisera har vi under senaste perioden avslutat
ett par fasta anställningar och även reducerat antalet
mjukvarukonsulter men med bibehållen expertis och en skalbar
leveranskapacitet. Dessa aktiviteter tillsammans med ökad försäljning
skall enligt plan resultera i ett förbättrat resultat framöver.

Tredje kvartalet har genererat flera goda referenser i USA. Vi har
pågående leveranser och inom kort kommer flera hotell i såväl
Kalifornien som i New York att driftsätta Zaplox lösningar för sina
gäster. USA är världens största ekonomi, majoriteten av de stora
hotellkedjorna har sina huvudkontor där och vi bedömer att vi
framöver ytterligare kommer att utöka vårt fotfäste inte minst i
hotellindustrins epi-centrum, Las Vegas. Det tidigare kommunicerade
avtalet för två hotell i Las Vegas, med över 7 000 rum beräknas vara
i drift tidigt 2020 och blir då en mycket god referens vid
försäljning till nya hotell och kasinon både i Las Vegas och i övriga
USA.

Zaplox mobila gästresa skapar ökad konkurrenskraft för hotellen eller
för hotellens systemleverantörer och förbättrar dessutom
gästupplevelsen för de hotell som nu befinner sig mitt i den digitala
transformationen av hotellmarknaden. Nu lanserar Zaplox vår nya
produktgeneration och med den fortsätter vi vårt star...

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.