Du är här

2017-09-20

ZetaDisplay: Nytt digitalt butikskoncept ger Stadiums kunder digital upplevelse i butik - börsraketen ZetaDisplay bakom mö...

ZetaDisplay AB (publ)
Pressmeddelande

ZetaDisplay: Nytt digitalt butikskoncept ger Stadiums kunder digital upplevelse
i butik - börsraketen ZetaDisplay bakom möjliggörande system

Sverige, 2017-09-20 12:01 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

-- Nu rullar ett digitalt butikskoncept ut på Stadium där man ger kunden en
helt ny möjlighet till digitala upplevelser på plats i butik
-- ZetaDisplay, ledande aktör i Norden kring digital butikskommunikation, står
bakom den möjliggörande tekniken, som också innefattar koppling till
Stadiums order-in-store-system samt lagersaldo för en uppdaterad och
interaktiv kundupplevelse
-- Digital Signage är på kraftig uppgång och väntas öka med 68% mellan 2015
och 2020, samtidigt som e-handeln fortsätter att vinna mark

Stockholm, 20 september - I ett nytt digitalt butikskoncept ger Stadium nu sina
kunder möjlighet till en digital och integrerad kundupplevelse i butik. Förutom
att e-handeln tas till butiksgolvet kommer man också anpassa det digitala
utbudet efter kundpreferenser, samtidigt som den smarta tekniken är
direktkopplat till lagersaldot. Bakom tekniken står ZetaDisplay, som också står
för det kreativa utformandet av innehåll samt möjlighet att kunna scanna en
vara i direkt anslutning till skärm.

Allt fler hakar på trenden med digital skyltning - i våras stod det klart att
marknadsledande ZetaDisplay, som under hösten förbereder sig för en flytt från
First North till Stockholms huvudlista, tecknat ett femårigt ramavtal med en av
Sveriges största handelskedjor. Partnern visar sig nu vara Stadium, som
lanserar sitt nya butikskoncept på Drottninggatan i Stockholm den 21 september.

Leif Liljebrunn, CEO på ZetaDisplay, säger: “Vår lösning är planerad att finnas
på plats i totalt 100 Stadium-butiker och jag tycker detta är ett oerhört kul
och påhittigt sätt att använda sig av digital skyltning i butik. På ett sätt är
digital skyltning fortfarande i sin linda, och oavsett om det gäller att öka
försäljning i butik med hjälp av e-handel eller att inspirera och utforma
budskap för slutkund är möjligheterna oändliga. Det ser vi tydligt med Stadiums
nya butikskoncept.”

Det digitala butikskonceptet är en del av en tydlig större trend, där allt mer
av handeln sker online samtidigt som butiker genom digitaliseringen får mer
utrymme att engagera och inspirera sina kunder i butik. Färska siffror visar
att svensk e-handel under andra kvartalet 2017 ökade med 15% jämfört med samma
period i fjol, samtidigt som e-handeln för första gången stod för hela
sällanköpsvaruhandelns försäljningstillväxt. En amerikansk studie visar
dessutom att digital skyltning på global nivå väntas öka med 68% mellan 2015
och 2020.

Karl Eklöf, vd på Stadium, säger: “Vi har återigen utmanat oss själva och
branschen. Med vårt nya Stadium-koncept erbjuder vi morgondagens butik och tar
shoppingupplevelsen till nästa nivå vilket gör det enklare och roligare att
handla till sitt aktiva liv. Att vara flexibla, digitala och erbjuda service i
världsklass tror vi är framtiden. Med tillgång till hela vårt centrallager av
sport och sportmode kan kunderna tillsammans med vår kunniga personal via
skärmar i butik, botanisera bland alla varumärken och produkter och sedan få
dem fraktfritt levererade. Med Order-in-store kan kunden exempelvis få hjälp
att hitta de optimala skidorna på Drottninggatan och sedan hämta ut dem i Sälen
lagom till sportlovet.”

ZetaDisplay genomgår just nu en kraftig expansionsfas. Man förvärvade nyligen
norska LiveQube - ZetaDisplays andra förvärv i år efter uppköpet av finska
Seasam Oy i våras. Genom LiveQube-förvärvet breddar ZetaDisplay sitt utbud med
musik i butik. Man gjorde dessutom ett förvärv av norska ProntoTV under hösten
2016. ZetaDisplay förbereder sig nu för en börsflytt från First North till
Nasdaq Stockholms huvudlista under hösten 2017. Tidigare i år rapporterades det
att ZetaDisplay de senaste tre åren dominerat First North med en kursutveckling
på 488% - den högsta utvecklingen på hela listan.

Presskontakt ZetaDisplay

Sandy Errestad

sandyerrestad@gmail.com

0734-349932

Presskontakt Stadium

Angelica Larsson

angelica.larsson@stadium.se

0705-803931

Om ZetaDisplay

ZetaDisplay grundades 2003 och noterades på First North 2011. Förutom Stadium
räknar man också Ikea, Mio och Mercedes Benz till sina kunder. ZetaDisplay har
över 100 anställda och är marknadsledande i Norden. Under hösten 2017 gör man
sig redo för ett listbyte från First North till Stockholms huvudlista, efter
att under de senaste tre åren dominerat First North med en kursutveckling på
488%.

Författare Nasdaq Stockholm

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.