Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-08-28

Zoomability Int AB: Rapport kvartal 2, 2019

Styrelsen i Zoomability Int lämnar härmed sin rapport för verksamheten
under andra kvartalet 2019.

FINANSIELL ÖVERSIKT I SAMMANDRAG

KONCERNEN (SEK) 2019 2018-04-01 2019-01-01 2018-01-01 2018-01-01
-04 2018-06-30 2019-06-30 2018-06-30 2018-12-31
-01
2019
-06
-30
Nettoomsättning 812 1 911 457 2 735 678 2 367 632 6 118 416
500
Resultat efter -1 1 637 684 -2 263 983 283 720 -3 018 701
finansiella 501
poster 623
Balansomslutning 19 3 095 257 19 446 014 3 095 257 12 811 802
446
014
Soliditet 75 % -88 % 75 % -88 % 26 %

MODERFÖRETAGET 2019 2018-04-01 2019-01-01 2018-01-01 2018-01-01
(SEK) -04 2018-06-30 2019-06-30 2018-06-30 2018-12-31
-01
2019
-06
-30
Nettoomsättning 195 565 000 390 000 565 000 955 000
000
Resultat efter -267 328 342 -376 635 20 949 -292 100
finansiella 704
poster
Balansomslutning 10 6 962 353 10 897 227 6 962 353 8 445 395
897
227
Soliditet 98 % 84 % 98 % 84 % 65 %

VD KOMMENTAR

Även om försäljning och resultat inte var det bästa för Q2 så följer
vi våra planer när det gäller att bygga Zoomability till ett bolag
som kan ta till vara på den stora marknad som finns för vår Zoom
Uphill.

Mycket tid har under andra kvartalet lagts ned på att förbereda oss
för börsnoteringen, där den publika nyemissionen i juli var ett
viktigt led för att kunna lista oss på Spotlight Stock Market den 5
augusti. Emissionen var garanterad fullt ut och inbringade brutto 8
MSEK, och gav oss också många nya aktieägare, vilket krävdes för en
notering.

Sedan kvartalets utgång har vi bland annat flyttat till nya lokaler i
Västerås och en ny produktchef, med helhetsansvar för Zoom Uphill,
började 8 augusti. Vi har också fortsatt vårt arbetet enligt plan med
att strukturera och effektivisera vår "supply chain" för att minska
kostnaderna och öka lönsamheten.

Men kvartal 2 visar alltså på en inbromsning i försäljningen. Det var
inte beroende på att intresset från marknaden minskat utan för vi
inte kunnat leverera så många Zoomar då vi haft en del problem med
vår "supply chain". Främsta orsaken har varit vår hårt ansträngda
likviditet. Tyvärr kommer också kvartal 3 att påverkas då vi har 3-4
månaders ledtid på vissa komponenter.

Högsta prioritet är nu att få ordning på vår "suppline chain" för att
minska ledtiderna, och med det kapital vi fick in i samband med
nyemissionen har vi goda förutsättningar att få ett kontinuerligt
flöde av komponenter. Vi kan på så vis öka produktionstakten och
därmed möta marknadens behov.

Intresset för Zoom Uphill har fortsatt varit stort under kvartal 2.
Det gäller i Sverige, men också i Italien och Nederländerna, samt
Luxemburg där vi kontrakterat en ny distributör. I USA har vi inte
kunnat leverera något under kvartal 2, men kommer igång igen under
kvartal 3. Vi räknar också med att snart kunna få en ny
återförsäljare i en av delstaterna.

Man har i olika länder också fått upp ögonen för att köpa in Zoomar
till turistattraktioner som kräver att man kan ta sig fram till fots.
Med hjälp av Zoomen öppnas även dessa platser för dem med nedsatt
förmåga att använda benen. Det ska bli spännande att se hur vi kan
utveckla det konceptet.

Jag vill här slutligen också passa på att tacka alla nya aktieägare vi
fick i samband med börsintroduktionen, men givetvis också gamla ägare
som var med och bidragit. Det är ni som gör det möjligt att fortsätta
bygga Zoomability till ett bolag som gör skillnad för personer där
livssituation har förändrats, abrupt eller över tid, så man blivit
fråntagen möjligheten att uppleva frihet i normal bemärkelse. Det är
främst för dem vi finns till, men också för andra som vill ha en
häftig upplevelse med värdens bästa terränggående eldrivna fyrhjuling
- Zoom Uphill - A Free Mind In Motion.

Pehr-Johan Fager
Verkställande Direktör
Zoomability Int AB

För mer infornation
pj@zoomability.com
0709-203961

Denna information är sådan information som Zoomability Int AB är
skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.
Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för
offentliggörande den 28 augusti 2019.

Om Zoomability Int. AB (publ)

Zoomability har utvecklat och säljer en eldriven terränggående
fyrhjuling, Zoom Uphill®, anpassad för personer med
funktionsnedsättning i de nedre extremiteterna, men som också passar
alla som vill ha en häftig körupplevelse. Den har rönt stor
uppmärksamhet främst i USA, men även i Sverige och övriga Europa. Det
är en hybrid mellan traditionella eldrivna rullstolar-PWC (såsom
konkurrenterna Permobil, Otto Bock och Pride) och fyrhjulingar-ATV.
Zoom Uphill® har funktionaliteten och de ergonomiska kvalitéerna som
en PWC och körkapacitet och stabiliteten som hos en ATV. Den är unik
i sin design då den tack vare sin patenterade bottenplatta är både
lätt och smidig såväl som stark och stabil och lämpar sig därför både
för tuff terräng och urbana miljöer. Zoom Uphill® möjliggör ett
friare liv för personer med begränsad rörelseförmåga. Det kan vara
människor med olika typer av funktionshinder, lungkapacitet eller
styrka i kroppen.

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/zoomability-int-ab/r/rapport-kvartal-2--2019,...
https://mb.cision.com/Main/18528/2890097/1096553.pdf

Författare AktieTorget News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.