Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-11-19

ZWIPE: FOKUSERINGSPROGRAM SKA GE BESPARINGAR DRYGT 40 MLN NOK

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Det norska biometribolaget Zwipe har sjösatt
ett spar- och fokuseringsprogram med målet att nå årliga besparingar om över
40 miljoner norska kronor.

Det framgår av ett pressmeddelande från bolaget.

Programmet kommer att sjösättas i november och extraordinära kostnader för
detta kommer att hamna i resultatet för det fjärde kvartalet. Spareffekter
väntas realiseras med start från det första kvartalet 2020.

Zwipe skriver att programmet möjliggör för bolaget att samarbeta med Idemia,
ett partnerskap som offentliggjordes den 19 september och som syftar till
utveckling av en ny biometrisk betalkortsplattform. Med den nya plattformen
blir det "realistiskt" att nå en kostnad på ett biometriskt betalkort på
under 10 dollar styck, säger Zwipes vd André Løvestam i pressmeddelandet.

För det första halvåret 2019 redovisade Zwipe för ett par veckor sedan
intäkter om 0,3 miljoner norska kronor. Rörelseresultatet var samtidigt -36,2
miljoner. Bolaget har även meddelat att intäkterna i det tredje kvartalet
uppgick till 1,0 miljoner.

Den 11 november meddelade Zwipe att bolaget avsåg göra en företrädesemission
om 74 miljoner norska kronor.

Zwipe listades på den norska marknadsplatsen Merker Market i början av året
och då låg teckningskursen på 20 norska kronor per aktie. Sedan dess har
kursen dalat och på måndagen stängde aktien på 6:65 kronor. Bolaget har
tidigare under hösten luftat planer på att lista sin aktie på First North i
Stockholm.

---------------------------------------
Börsredaktionen +46 8 51917900 https://twitter.com/direktse

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.