2017-03-20

Aktiespararna säger ja till bud på Vigmed

Aktiespararna säger ja till Greiner Bio-Ones bud på Vigmed

Aktiespararna rekommenderar sina medlemmar att anta budet som Greiner Bio-One har lagt på Vigmed. Trots avsaknad av budpremie är 1 krona kontant per aktie ett acceptabelt pris med beaktande av Vigmeds akuta kapitalbehov. Tillsammans med Greiner Bio-One blir Vigmed därtill starkare än som självständigt bolag.

Budet innebär 14 procents rabatt relativt Vigmed-aktiens volymviktade snittkurs under den period om 30 kalenderdagar som avslutades på handelsdagen före budets tillkännagivande.

Aktiespararna ber sina medlemmar uppmärksamma att:

- Bure jämte några övriga stora ägare, som tillsammans äger cirka 29 procent av aktier och röster i Vigmed, har åtagit sig att acceptera budet såtillvida inte ett konkurrerande bud presenteras som inte matchas av Greiner Bio-One inom sex arbetsdagar.

-  Då budet annonserades ägde Greiner Bio-One inte några aktier i Vigmed.

- Budet rekommenderas av Vigmed-styrelsens budkommitté som poängterar att det finns en risk för att Vigmed är för litet för att kunna nå lönsamhet.

-  Slutsatsen i Navigo Partners värderingsutlåtande är att budet är finansiellt skäligt.

-  Budgivaren kräver kontroll över minst 90 procent av samtliga aktier och röster i Vigmed för att fullfölja budet, men förbehåller sig rätten att frånfalla detta villkor.

- Anmälningstiden går ut 27 mars.

Stockholm 20 mars 2017

Joacim Olsson

Åsa Wesshagen
Ansvarig för bolagsfrågor