2017-03-03

Aktiespararna säger nej till budet på Rezidor

Aktiespararna rekommenderar sina medlemmar att inte anta budpliktsbudet från HNA Sweden på 34,86 kronor per aktie i Rezidor. Budet är för lågt med hänsyn till bolagets utsikter, och givet att flera åtgärder vidtagits för att förbättra lönsamheten.

Rezidors styrelses budkommitté anser att budet är för lågt. Till sitt stöd har de DNB Markets som i ett värderingsutlåtande gör bedömningen att budet är finansiellt oskäligt.

Aktiespararna ber sina medlemmar uppmärksamma att Rezidors störste ägare är HNA Tourism Group (nedan ”HNA”) som 9 december 2016 fullföljde köpet av hotellkedjan Carlson Hotels som ägde 51,3% av Rezidor.  Kontrollägarskifte kräver enligt budpliktsreglerna att HNA erbjuder sig att köpa övriga aktieägares aktier i Rezidor.

Aktiespararna ber därtill medlemmar notera att:

- Budet kan falla om tillstånd i Kina inte ges på för budgivaren acceptabla villkor.

- Betalning sker tidigast med början 7 april förutsatt att budets villkor uppfyllts. Budgivaren har dock varnat för att likviddagen kan komma att senareläggas upp till nio månader, eftersom tillstånd behövs från kinesiska myndigheter för att föra ut köpeslikviden från Kina.

- Aktiemarknadsnämnden har tilldragit sig kritik för att godkänna budets utformning utan att aktieägarna vet vad HNA värderade Carlsson Hotels innehav i Rezidor till.

- HNAs avsikter gällande styrelsesammansättningen i Rezidor är höljda i dunkel. Aktiespararna kommer därför nogsamt bevaka att Rezidor följer den svenska bolagskodens riktlinjer gällande oberoende styrelseledamöter.

- Acceptperioden går ut 10 mars.

- Vid budpliktsbud kan budgivare inte ställa villkor avseende acceptgrad för att fullfölja budet. De som tackat ja får på motsvarande sätt inte återkalla sina accepter. I det här fallet har emellertid aktieägare som inlämnat sin accept rätt att skriftligt återkalla den. Ett återkallande måste ske innan budgivaren meddelat att budet fullföljs eller, om sådant meddelande inte lämnas av budgivaren, senast klockan 17.00 sista dagen för accept. Rätt att återkalla avgiven accept finns också under en eventuell förlängning av acceptperioden och därtill vid en senareläggning av tidpunkten för betalning i budet.

Stockholm 3 mars 2017

Joacim Olsson