2015-02-19

Aktiespararna storsatsar på sin nätmäklare

Aktiespararnas nätmäklare Aktieinvest och fondbolag Aktieinvest Fonder har levt en undanskymd tillvaro en längre tid. Nu tas krafttag för att åter bli aktörer att räkna med. Aktiespararna gör flera förändringar för att flytta fram positionerna inom online och digital marknadsföring. Samtidigt byter man VD för Aktieinvest samt tillsätter nya ordföranden inom bolagen.

Ny VD för Aktieinvest blir Therese Lundstedt som har en bakgrund inom koncernen som VD för Unga Aktiesparare under 2007-2010 och som sedan dess arbetat med digital försäljning och marknadsföring bland annat som affärsansvarig samt ansvarig för digital försäljning på SEB och Redeye.

Jag är mycket nöjd med rekryteringen av Therese Lundstedt som ny VD. Therese har bakgrund inom branschen och Aktiespararna. Hon har också erfarenhet från digital utveckling som är avgörande för Aktieinvests affärsverksamhet, säger Carl Rosén, VD för Aktiespararna.

Therese Lundstedt tillträder som ny VD idag den 19 februari.

Aktieinvest har bra och unika tjänster och en väl fungerande verksamhet, mitt uppdrag blir att se till att vi också syns och blir en aktör att räkna med. Jag brinner för sparandefrågor, börs och digital utveckling och kan därför inte tänka mig ett mer intressant uppdrag än detta, säger Therese Lundstedt.

Vid vårens årsstämma föreslås Carl Johan Högbom som ny styrelseordförande i Aktieinvest. Carl Johan har tidigare varit VD och börschef för Stockholmsbörsen samt grundat Alternativa Aktiemarknaden. Idag är Carl Johan vice ordförande för Aktiespararna och Aktieinvest.

Aktieinvests avgående VD Andreas Serrander går vidare inom koncernen och blir ansvarig för fonden Aktiespararna Topp Sverige och fondbolaget Aktieinvest Fonder som arbetande styrelseordförande från och med vårens bolagsstämma.

För ytterligare information kontakta:

Carl Rosen, VD Aktiespararna
Tel: 08- 506 515 37
E-post: carl.rosen@aktiespararna.se

Therese Lundstedt, tillträdande VD Aktieinvest
E-post: therese.lundstedt@aktiespararna.se

Om Aktieinvest och Aktieinvest Fonder
Aktieinvest FK är ett helägt dotterbolag till Aktiespararnas Serviceaktiebolag och har varit i Aktiespararnas ägo sedan 1989. Aktieinvest är en nätmäkare och depåbaserad spartjänst för handel och sparande med svenska och utländska aktier och fonder. Idag har Aktieinvest 55 000 kunder och ett kundkapital om 7 miljarder. Kunderna erbjuds även unika tjänster såsom fraktionshandel via andelsorder samt portföljsparande. Aktieinvest Fonder förvaltar indexfonden Aktiespararna Topp Sverige som har 2,5 miljarder i förvaltat kapital.

Författare Awave Admin