2012-12-07

Kristian Thilésson – vinnare i Börs-SM 2012

Tidningen Aktiespararens aktietävling Börs-SM har fått en ny vinnare– Kristian Thilésson. Hans portfölj ökade med 377 procent under tävlingsperioden 2 april- 3 december 2012, vilket resulterade i att han kammade hem storvinsten på 500 000 kronor.

– Det är såklart jätteroligt! Jag har varit med i tävlingen i över 10 år och sparat i aktier ännu längre. För två år sedan hamnade jag på en andraplats, 50 kronor ifrån förstaplatsen. Därför känns det extra roligt när jag den här gången hade marginalerna på min sida, säger Kristian Thilésson.

Thiléssons portfölj ökade mest bland tävlingens övriga cirka 4200 portföljer och landade på ett värde om 16 960 kronor, vilket är en ökning med 377 procent. När tävlingen avslutades hade han följande aktier i sin portfölj:  Semafo, Lappland Goldminers, XACT Bear och XACT Bear 1.

– För att lyckas i tävlingen måste man hitta en vinnaraktie. Jag prövade förra året att satsa på en defensiv portfölj, vilket visade sig vara helt fel strategi. Istället valde jag i år att satsa på en råvarutung portfölj. Jag valde ut ett antal bolag, därefter tittade jag på ägarbild, ledning och historik, förklarar Kristian Thilésson.

Thilésson gick in stort i Africa Oil och fick tillsammans med flera av de tävlande se bolaget rusa på börsen. Efter framgången ville han successivt stänga in sin vinst. Ett steg i riktningen tog han genom att sälja det andra oljebolaget i portföljen – PA Resources.

– Jag började förstå att det var en chansning att satsa på ”Pare”. Bolagets tuffa situation i kombination med en vikande konjunktur gjorde att jag i juni inte längre såg någon potential i bolaget. Hur man än försöker, så är det svårt att fånga en fallande kniv, säger han.

Thilésson sålde sin vinnaraktie, Africa Oil, när det återstod 3 veckor av tävlingen, då han ville skilja sig från övriga portföljer i tävlingen.

– Jag tyckte att risken för nedgång i Africa Oil var större än potentialen för vidare uppgång. Aktien hade trots allt stigit runt 425 procent på ett år, och om man har fyrdubblat sina pengar på ett år så bör man vara nöjd, i synnerhet när avkastningskravet på aktier cirkulerar mellan 6-10 procent per år.

Läs hela intervjun med Börs-SM-vinnaren Kristian Thilésson på www.borssm.se.

Gösta Carlberg, chefredaktör Aktiespararen
Telefon: 08-50651546, 0709-792970
E-mail: gosta.carlberg@aktiespararna.se

Börs-SM är aktietävlingen där du deltar med riktiga pengar och aktier. Under tävlingens 26 år så har en mängd pristagare fått dela på flera hundratusentals kronor vid varje tävlingsomgång. Deltagarbeloppet är 5 000 kronor per portfölj, av vilka 200 kronor går till administrativ avgift, 300 kronor till vinstpotten och resterande 4 500 kronor till köp av aktier. Dessutom bjuder tävlingen på etappvinster, mellan april och oktober, med en vinnare varje månad. Årets pris för etappvinnarna blir en resa till New York våren 2013. Den 18 januari öppnar anmälan för att delta i Börs-SM 2013.

Författare Redaktionen