Bli medlem
Bli medlem
2022-09-27

Problem att logga in?

Om du har problem att logga in och/eller hålla dig inloggad på vår webbplats kan några av dessa lösningar hjälpa.


Dessa lösningar är för problem som påverkar inloggning via mobiltelefon/surfplatta, inklusive problem som dessa:

  • Du får en varningstext om felaktigt e-postformat
  • Det händer ingenting efter att du klickat "Logga in"
  • Du får ett felmeddelande om felaktigt eller okänt användarnamn eller lösenord
  • Du håller dig inte inloggad efter att ha tryckt på kryssrutan "Håll mig inloggad"

Varför får jag en felmeddelande om felaktigt e-postformat?

Orsaken till detta är helt enkelt att hemsidan kräver att det inte får finnas några mellanslag, att det ska vara med ett snabel-a @ och att det ska finnas ett punkt innan com/se/net i en e-postadress. Vanliga orsaker till detta är att du råkat få med ett mellanslag e-postfältet efter att du skrivit in din e-postadress som behöver tas bort, alternativt att du använt ett kommatecken istället för ett punkt. En annan orsak kan vara att du har råkat skriva ett annat tecken istället för @

Varför händer det ingenting efter att jag tryckt "Logga in"?

Detta är ett problem som kan ha flertalet orsaker. Några av de vanligaste orsakerna är att hemsidan har uppdaterats under tiden för inloggningen, att webbläsaren använder väldigt mycket RAM-minne och hänger sig, dåligt nätverk eller att cachen mellan hemsida och webbläsare är korrupt.


En möjlig och enkel åtgärd är att ladda om sidan. Detta gör du genom att:

  • I Safari välja Visa > Ladda om sidan eller trycka på Kommando-R för en vanlig omladdning, alternativt Option+Command+E för en hård omladdning
  • I Firefox, Chrome, Opera, och Internet Explorer trycka på omladdningsikonen i webbläsarfönstret eller trycka på Ctrl+R för en vanlig omladdning, alternativt Ctrl+F5 för en hård omladdning

Varför får jag ett felmeddelande om okänt användarnamn eller lösenord?

Orsaken till detta är att hemsidan inte känner igen det angivna användarnamnet eller lösenordet. Den vanligaste orsaken till detta är att man råkat skriva in felaktigt lösenord. Lösenord är tecken- och skiftkänsliga vilket innebär att om du en gång skrivit in ett lösenord med stor bokstav så måste du varje gång skriva in en stor bokstav på samma ställe. Mellanslag klassificeras även det som ett tecken. För att exemplifiera; om du första gången angivit lösenordet: exEmpEl$ så kommer du inte att kunna logga in nästa gång genom att skriva exempel$ så var noga vid val och inmatning av lösenord.

Varför håller jag mig inte inloggad när jag använder Facebook messenger eller Gmail appen i mobilen?

Facebook messenger, Gmail och vissa andra applikationer i mobilen har sina egna inställningar för hur man öppnar länkar. När man öppnar länkar från dessa appar öppnas en temporär "in-app" webbläsare och denna temporära webbläsare delar varken cookies eller autentisering med andra webbläsare. Detta betyder att du aldrig kan logga in i den temporära webbläsaren och samtidigt fortsatt hålla dig inloggad.


Du kan lösa detta problem genom att stänga av den temporära webbläsaren i applikationen. Detta gör du genom att:

  • För Facebook messenger ändrar du detta via din profil. Tryck på din profilbild i det övre vänsta hörnet i Messenger-appen, välj Foton och media > Kryssa i rutan som heter "Öppna länkar i standardwebbläsaren"
  • För Gmail kan du ändra detta via inställningar. Tryck på skärmen i det övre vänstra hörnet i Gmail-appen, välj Inställningar > Allmänna inställningar > Kryssa ur rutan som heter "Öppna webblänkar i Gmail"

Varför håller jag mig inte inloggad efter att ha tryckt på kryssrutan "Håll mig inloggad" på min dator?

I enstaka fall kan detta bero på att du vid olika tillfällen använder olika webbläsare när du surfar på hemsidan. Detta beror på att inloggningsinformationen sparas på den webbläsare där du loggar in och inte delar autentisering eller cookies med andra webbläsare. Därför är rekommendationen att begränsa antalet olika webbläsare, både för dator och mobil, som du använder när du surfar in på vår hemsida.


I annat fall är det möjligt att dina cookies är korrupta vilket innebär att webbläsaren inte sparar din inloggningsinformation som den ska. Detta innebär att informationen inte alltid uppdateras korrekt och därmed kan utgångsdatumet för inloggningen sättas till ett datum längre bak i tiden. För att åtgärda problemet behöver du därför rensa dina cookies i webbläsaren. Notera att du då även kommer att loggas ut från samtliga hemsidor där din inloggningsinformation varit sparad.

Nedan presenteras tillvägagångssätt för att rensa cookies i de vanligaste webbläsarna:

  • Om du använder Google chrome för mobil/surfplatta och/eller dator, klicka här
  • Om du använder Safari i mobilen/surfplattan, klicka här
  • Om du använder Safari på din mac, klicka här

Inga av dessa lösningar hjälper mig med mitt specifika problem

Kontakta vår medlemsservice: medlems-service@aktiespararna.se så hjälper vi dig!

P.S. Du kan även använda ditt medlemsnummer som lösenord!