Analys: H&M på väg tillbaka
H&M levererade försäljningssiffror idag, som visade att första kvartalets försäljning steg med tio procent, räknat i svenska kronor. H&M:s första kvartal börjar den 1 december, varför detta kvartal innehåller den viktiga julförsäljningen. H&M:s tillväxt börjar påminna om den som vi varit vana vid. Och ännu bättre, den är faktiskt i paritet med den superskickliga konkurrenten Inditex. Det finns dock fällor.
Valutan viktig
Valutan är en. Eftersom kronan varit svag det senaste året, både mot euro, dollar och pund är de positiva valutaeffekterna av stor betydelse. När H&M mäter försäljningstillväxten i lokala valutor, går den ner till 4 procent. Denna lägre nivå hade bolaget emellertid varslat om redan tidigare och var också det som analytikerna enligt Infront/SME hade räknat med. Den kan knappast ha kommit som en överraskning.
Kursfall
Trots en rapport med stigande försäljning, som dessutom nådde förväntningarna, föll aktien markant när börsen öppnade. När detta skrivs har kursen återhämtat en del av fallet, men aktien står fortfarande på ett markant minus. Det rimmar dåligt med försäljningsrapporten, men blir mer begripligt med tanke på att aktien hade ett minirally på drygt tre procent, dagen innan. Den uppgången har nu sopats bort.
Värdering låg
Granskar vi värderingen av H&M kan konstateras att den är mycket låg i ett historiskt perspektiv. P/e-talet räknat på analytikernas prognos 2019 ligger på ungefär 18, vilket är något över Stockholmsbörsens snitt, men väsentligt över bolagets hsitoriska p/e-tal på ungefär 22-23. Det visar att rädslan för aktien är utbredd, men att det inte längre är panik.