Aktiespararna

Uppdragsanalys
Detta är en betald analys från Analysguiden på uppdrag av SmartCraft

SmartCraft tar nu klivet in på en ny marknad

Av Analysguiden
10 maj 20243 min lästid
SmartCrafts första kvartal visade på fortsatt bra tillväxt och marginal. Efter kvartalets utgång har bolaget annonserad två nya förvärv, varav ett i Storbritannien. Det är första gången som bolaget förvärvar utanför Norden. Analysguiden justerar sina prognoser och höjer motiverade värde till 33 nok.

Omsättningen upp 16% i det första kvartalet

Omsättningen steg med 16% till 109,7 (94,3) mnok i det första kvartalet. Ökningen i ebitda var något lägre, upp 14% till 44,9 (39,4) mnok, motsvarande en ebitda-marginalen om 40,9% (41,8%). Minskningen förklaras främst av förvärvet av Coredination och en lägre andel aktivering av utvecklingskostnader då många kommande projekt än så länge är på planeringsstadiet. Konverteringsgraden, avseende bokade säljmöten som leder till försäljning, ligger fortsatt runt 50%. I kvartalet ökade rörelseresultat till 35,1 (31,1) mnok med en rörelsemarginal på 31,9% (33,0%). Tack vare tillväxten i intäkterna samt den relativt fasta kostnadsbasen i kombination med bolaget kostnadsfokus hålls ebit-marginalen fortsatt över 30%.

ARR växer vidare med höga tvåsiffriga tal

Totala återkommande intäkterna stod för 97,0% och ARR (annual recurring revenue) från fastprisavtalen uppgick till 401,5 (344,0) mnok, motsvarande 91,7% av de återkommande intäkterna. Tillväxten i ARR på årsbasis blev 15,7%, drivet av förvärvet av Coredination samt fokus på produktutveckling, nykunds- och korsförsäljningar. Organiskt växte ARR med 12,2%. Bolagets churn steg något till 7,4%, från fjärde kvartalets 7,2%, drivet av fortsatt ökande konkurser. Trots det lyckas bolaget fortsättningsvis hålla nivån på kundtappet inom sina historiska nivåer. Analysguiden tycker att det är klart starkt givet den konjunkturoro som finns på marknaden. Likt föregående kvartal upprepar bolaget sina tidigare mål om en årlig organisk tillväxt om 15 – 20%, något som Analysguiden också räknar med.

Två nya förvärv annonserades efter kvartalets slut

Efter utgången av kvartalet har bolaget annonserad ytterligare två förvärv, svenska Locka Group samt brittiska Clixifix. Locka Group levererar SaaS-lösningar för visualisering och digital presentation av bostäder med system för tillval, ärendehantering och eftermarknad. Clixifix, vilket är SmartCrafts första förvärv utanför Norden, erbjuder en skalbar SaaS-baserad lösning för hantering av defekter, klagomål och reparationer till byggföretag och fastighetsägare. Totalt väntas de båda förvärven addera en ARR om 55 mnok och ytterligare runt 600 kunder samt drygt 55 anställda till koncernen. 

Justerar vårt motiverade värde till 33 nok

Bolaget går från klarhet till klarhet och växer stadigt med starka kassaflöden enligt sina mål på medellång sikt. De senaste tio åren har bolaget i snitt vuxit med 18% årligen med en hög lönsamhet. De två senaste förvärven och intåget på en ny marknad gör att vi nu höjer vårt motiverade värde till 33 (29) nok och upprepar köp.

Dela med dig

Om aktien (SMCRTo)

TickerSMCRTo
Antal aktier171 522 305
P/s-tal12,59
P/e-tal44,12
Omsättning/aktie2,38
Vinst/aktie0,68
BörslistaOkänd
SektorTechnology
P/eget kapital5,95
Eget kapital/aktie5,04
Utdelning/aktie
Direktavkastning

Nyheter och analyser relaterade till SmartCraft

Uppdragsanalys

2024-08-30: Analysguiden höjer motiverat värde.

Uppdragsanalys

2024-02-19: Tillväxt till hög marginal och ett starkt kassaflöde. Analysguiden höjer motiverat värde till 29 nok.

Uppdragsanalys

VD Gustav Line ger en uppdatering om bolaget, efterfrågan och vägen framåt.