Aktiespararna

15 000-procentaren som ska rusa vidare: ”Händer här och nu”

Av David Flatbacke-Karlsson
31 maj 201812 min lästid
G5 Entertainments vd Vlad Suglobov. Foto: David Flatbacke-Karlsson. .

Med vd baserad i San Fransisco och centrum för utvecklingen i Östeuropa har G5 Entertainment tagit en annorlunda väg till rollen som kursraket – på Stockholmsbörsen. Nu berättar vd Vlad Suglobov om mobilspelsbolagets kometresa, motgångar, utvecklingsmöjligheter och framtid.

G5 Entertainments olika mobilspel är långtifrån särskilt använda i Sverige.

– Sverige utgör kanske omkring 0,01 procent av vår omsättning. Våra typer av spel har inte riktigt satt sig här. Men det är något som vi hoppas kunna ändra på, säger vd Vlad Suglobov.

Aktiespararen träffar Vlad Suglobov på ett kontorshotell på Birger Jarlsgatan i centrala Stockholm. Han, 40-åringen som är bosatt i San Fransisco, är på ett av sina få besök i huvudstaden per år i anslutning till G5 Entertainments årsstämma.

Svenska folkets förkärlek till att ladda ned något av G5 Entertainments spel är inte stor. Men desto bättre har det gått för aktien. Sedan noteringen på Stockholmsbörsen i oktober 2006 är kursen upp smått otroliga 15 700 procent. G5 har närmare 6 900 aktieägare hos Avanza.

– Det är inte mitt jobb att kommentera aktiekursen. För mig handlar det om att jobba med bolagets olika fundament. Vi måste lyckas med programmering, marknadsföring och att få folk att fortsätta spela våra spel. Allra helst i flera år. Sedan gäller det att omvandla det här till lönsamhet. Marknaden verkar uppskatta det som vi har gjort hittills, säger Vlad Suglobov.

Grunden till det som i dag är G5 Entertainment lades redan 2001. Vlad Suglobov, som är uppvuxen i Moskva och började arbeta som programmerare redan vid 17 års ålder, fick se sin dåvarande affärsidé ta fart 2003.

– Då fick vi in vårt första spel hos Verizon Wireless i USA. Två år senare kontaktade Disney Mobile oss. Vi tog fram ett spel om filmen Pirates of Caribean. Jag slutade sedan som programmerare och fokuserade bara på det affärsmässiga.

Även EA (Electronic Arts) hörde av sig till G5 Entertainment. Bolaget bröt ny mark genom att vara med och ta det första mobilspelet någonsin om populära tv-serien The Simpsons till marknaden. Men allt var verkligen inte frid och fröjd.

– Vi tjänade tillräckligt med pengar för att kunna fortsätta att utveckla bolaget. Samtidigt jobbade vi, som utvecklare, på en fast summa och var inte alls lika lönsamma som förläggarna. Vi hade inga egna varumärken och endast ett begränsat antal spel fick plats hos förläggarna. Det var en tuff tid för alla spelutvecklare, berättar Vlad Suglobov.

Iphonens intåg på marknaden ändrade förutsättningarna totalt. G5 Entertainment, som tidigare även varit inriktat mot PC-spel, insåg att det fanns en möjlig spelkonsol hos nästan alla individer och riktade om sin affär mot något som Vlad Suglobov och övriga ledningen ansåg fungerade.

Det var dock först när G5 Entertainment förlorade nästan alla sina kontrakt som det blev ordentligt med fart på benen.

– Teknologin hade förändrats genom Iphonens succé. Vår teknik fungerade bara i gamla mobiler och vi hade ingenting att visa. Då bestämde vi oss för att själva bli förläggare, betonar Vlad Suglobov.

The Secret Society är ett av G5 Entertainments spel.

Gäller att börja någonstans

Sakta men säkert har G5 Entertainment tagit en allt större position på marknaden. Merparten av de i nuläget 18 mobilspelen är både framtagna av något av utvecklingsteamen och tagna till marknaden på eget bevåg. Historiskt har bolaget också använt sig av licensiering av spel från en tredje part och några återfinns fortfarande i portföljen

Spelen är nischade inom ”Free To Play-segmentet”. Planen är att inträdesbarriärerna ska vara låga och att spelen till en början följaktligen är gratis.

– Sedan ska användaren vilja stanna kvar och spela så länge som möjligt. Allra helst i flera år.

G5 Entertainment tjänar sina pengar genom att konsumenterna fortsätter att känna behov av att spela deras spel. Det går att betala för nya utmaningar och för att få en ännu mer underhållande användarupplevelse.

– Våra spel måste påminna om en riktigt bra bok eller en riktigt bra tv-serie. Det gäller att starta bra och locka in spelarna och sedan bygga upp en värld som är intressant och håller länge, säger Vlad Suglobov.

Vad kännetecknar era spel?

– De ska vara underhållande och spännande, men samtidigt avkopplande. Att spela ett av våra spel ska vara en perfekt sysselsättning på bussen på väg hem efter en dag på jobbet. Vi gör inga krigsspel där man åker omkring på en pansarvagn och skjuter folk. Våra spel är mer en form av äventyr och innehåller någon form av mysterium.

Att ta fram ett nytt spel kan kosta allt från ett par hundratusen dollar, motsvarande ett par miljoner svenska kronor, till ett par miljoner dollar.

– Det är en hårfin balans mellan utmaning och belöning. I det verkliga livet är ju vägen till en belöning betydligt längre än i något av våra spel.

Vlad Suglobov understryker att många personer, i det fjärde kvartalet 2017 uppgick antalet aktiva kunder till 9 miljoner per månad, har hört av sig och berättat att de lär sig mycket av G5 Entertainments spel.

– Folk har kommenterat och sagt att det är bra träning för hjärnan, att det påminner lite om att lösa korsord eller sudoku.

Speciell kundgrupp

Vlad Suglobov framhåller att Nordamerika och Asien är G5 Entertainments två största marknader och utgör omkring 80 procent av omsättningen. EU, där hemlandet Rysslands betydelse blivit betydligt mindre efter rubelns kollaps 2013, står för 17 procent av försäljningen.

Kvinnor som är äldre än 35 år återfinns som merparten av bolagets spelande kunder.

– Hidden Object-spel (som innehåller olika former av problemlösning) tilltalar kvinnor som är runt 35 år mer än vad det tilltalar män. I Japan är det en lite yngre krets som är vår största målgrupp. Men vi ser även att det finns ett intresse hos män för våra spel. Det finns helt klart mer som vi kan göra där.

Endast 10 procent av de aktiva spelarna är sådana som betalar för att nyttja G5 Entertainments produkter.

– Ska man se det krasst så hade vi inte behövt 90 procent av våra kunder. Det handlar om att hitta personer med betalningsvilja genom rätt typ av marknadsföring.

Vilka är det som ni lyckas ta bäst betalt av?

– Allra främst är det kvinnor som är över 50 år som följer med så länge att de börjar betala. Jag har pratat mycket med min fru och min svärmor om vad som behöver göras för att spelen ska bli ännu bättre. Sedan är jag väldigt intresserad av de grafiska aspekterna.

Vlad Suglobov beskriver sig själv som en ledare med stort intresse för produktutveckling.

– Jag gillar verkligen detaljer och vill att allt ska vara perfekt. Ibland kan det nästan bli lite för mycket. Det gäller att veta när det är dags att ge sig och känna sig nöjd ibland.

Brett fokus

G5 Entertainment är i full gång att uppdatera tolv av sina 18 aktuella spel. Bland produkterna som sticker ut mest går Hidden City, Pirates and Pearls och Mahjong att hitta. G5 Entertainment kommer även att satsa ännu hårdare på ”Match 3-spel” framöver. Ett typexempel på ett sådant spel är Kings stora succé Candy Crush.

– Jag har höga förväntningar på ett antal spel som vi håller på att sjösätta. Just nu är det bara jag och utvecklingsteamet som kan spela dem, säger Vlad Suglobov.

Han berättar att G5 Entertainment hoppas släppa två–tre nya spel under 2018.

2017 omsatte bolaget 1,1 miljarder kronor och noterade ett rörelseresultat på 101 miljoner kronor.

– Det är svårt att komma på något som inte var bra förra året. Vi fortsätter att växa ordentligt försäljningsmässigt och ser att de betalande kunderna växer i rasande takt. Vår aktie var den som gick bäst ställd mot alla noterade spelbolag (gaming och inte gambling). Sedan finns det alltid saker som går att göra bättre.

Kan du nämna någon specifik förbättringspunkt?

– Vi skulle vilja få in ännu fler betalande användare och kunna dra in ännu mer intäkter från våra egenlicenserade spel.

I det första kvartalet 2018 ökade rörelseresultatet från 21,1 till 49,4 miljoner kronor. Omsättningen steg från 234,5 till 372,6 miljoner kronor. En ökning med omkring 132 respektive 59 procent.

Det är först på sistone som G5 Entertainments aktie har tagit fart på allvar. I slutet av 2016 hade aktien inte passerat 100-kronorsstrecket. Drygt ett och ett halvt år senare närmar sig kursen 600 kronor.

– Det är viktigt att säga att spel är något som händer här och nu. Det är ett måste att hela tiden vara på tå. Jag vill skapa spel som håller i minst tio år framåt och gör människors vardag roligare.

Vlad Suglobov passar på att skicka en hälsning till bolagets aktieägare.

– Jag är väldigt tacksam för ert stöd. Vi har alla möjligheter att klara av konkurrensen och fortsätta att utveckla bolaget till nya nivåer, säger G5 Entertainments vd.

Vlad Suglobov är född och uppvuxen i Moskva.

FAKTA

Det här är Vlad Suglobov

Född:1977 i Moskva.

Utbildning: Studerade matematik och programmering vid Moskvas statliga universitet.

Aktuell som: Mångårig vd för spelbolaget och kursraketen G5 Entertainment.

Det här är G5 Entertainment

Grunden för det som i dag är mobilspelsbolaget G5 Entertainment lades redan 2001. Bolaget är noterat på Stockholmsbörsen sedan 2006. Huvudkontoret ligger i Stockholm i och med rollen som noterat bolag på handelsplatsen, men Vlad Suglobov och marknadsföringsenheten utgår ifrån San Fransisco. Merparten av utvecklingen sker i Moskva och Kaliningrad, Ryssland, och Kharkiv, Ukraina. G5 Entertainment har cirka 450 anställda världen över.

”Det finns, och har alltid funnits, en väldigt stark kultur kring programmering och spelutveckling i Östeuropa”, säger Vlad Suglobov.

G5 Entertainment spel är så kallade ”Free To Play-spel” och kunderna lockas till spelen genom att de är just gratis. Sedan är ambitionen att personen ska fortsätta att spela det aktuella spelet och betala för olika former av tillägg som gör upplevelsen ännu roligare.

För tillfället har G5 Entertainment 18 aktiva spel, varav det arbetas med uppdateringar inom tolv av dessa, och en kundbas om 9 miljoner människor per månad. Spelen distribueras via App store, Google Play, Microsoft och Amazon – som alla tar en avgift på 30 procent för tjänsten.

Endast omkring 10 procent av kunderna är betalande, enligt Vlad Suglobov, och den största målgruppen är kvinnor över 35 år.

Spelen innehåller någon ofta någon form av utmaning och går att likna vid ett äventyr. G5 Entertainments spel är både egentillverkade och licenserade och ibland framtagna med hjälp av en tredje part. Bland G5 Entertainments mest kända spel återfinns Mahjong, Hidden City och The Secret Society.

2017 omsatte G5 Entertainment över 1,1 miljarder kronor, noterade ett rörelseresultat på 101,7 miljoner kronor och hade en rörelsemarginal på 9 procent.

Dela med dig