Aktiespararna

Aktierna som mår sämst av hög inflation och högre räntor

Av Redaktionen
28 februari 20226 min lästid
Aktiespararens börsexpert Cristofer Andersson ger sin syn på hur börsbolagen hanterar en stigande inflation och vilka som kan tänkas parera kostnadsökningarna bäst.

Nya tider för tillväxtbolagen

Bland analytiker och investerare används ofta begreppen multipelexpansion och munltipelkontraktion. Med förstnämnda menas att varje vinstkrona värderas högre än igår och med sistnämnda är fallet istället det omvända, dvs. att varje vinstkrona värderas lägre idag än igår.

Med noll- och t.o.m. minusräntor har pengar varit gratis och bolag som är beroende av riskkapital och lån för att fortsätta sin starka tillväxt har haft en perfekt miljö.

Hos dessa bolag ligger ofta vinsten långt fram i tiden, men givet att det inte finns några (ränte)alternativ har detta varit överkomligt för världens investerare. Emellertid börjar det bli så nu, då räntorna tycks stiga. Högre räntor betyder ett alternativ från det tidigare TINA (There Is No Alternative). Vilka sektorer kommer drabbas hårdast av en högre inflation och ränta?


Artikeln i korta drag

  • Banker och försäkringsbolag är de främsta vinnarna av en högre räntemiljö.
  • Realtillgångar, såsom skog, metaller etc. är vinnare.
  • Tillväxtorienterade bolag, där vinsten ligger lång fram i tiden, är förlorare.
  • Konsumentbolag som kan för över inflationskostnaderna, dvs. har en pricing power, till slutkund är vinnare. De som inte kan göra det är förlorare.
  • Bolag med kapitalstarka ägare kommer stå starkare än de som saknar sådana

Bolagen som klarar sig bättre

På Stockholmsbörsen finns flera tillväxtorienterade bolag, såsom Sinch, Surgical Science och Embracer. De två förstnämnda går med vinst medan Embracer inte gjorde det i sin senaste rapport från den 17/2 2022. De tre exemplen växer snabbt, men är också beroende av kassaflöden.

Kan de bibehålla sin tillväxt går en investering att räkna hem, men ju högre räntor, desto färre villiga investerare som är beredda att placera sitt (risk)kapital i en mer osäker position.

Hellre då välja andra, mer säkra tillgångar. Räntor eller realtillgångar (SCA, Boliden, Holmen, Lundin Energy m.fl.) och bolag som säljer essentiella vardagsartiklar, såsom blöjor och mat (Essity, Axfood m.fl.), är här mer tilltalande.

Ökat fokus på säkerhet i dina investeringar

Som investerare vill du i osäkra tider och när pengar inte längre är gratis ha högsta möjliga säkerhet relativt den risk som aktieägande innebär. Således tenderar de tidigare tillväxtbolagen, som mer ofta än sällan inte är lönsamma och där expansionen kostar, att värderas ned – en multipelkontraktion.

Innan inflationsökningen, och därmed den troliga räntehöjningen, var fallet det omsatta – framtida vinster var mer värda just därför att alternativen var få och sällan attraktiva (TINA). Då skedde multipelexpansioner.

Fastighetsbolag kan bli lidande

Jag har tidigare lyft fram hur fastighetsbolag är vinnare på hög inflation, då värdet på de lån som de har tagit automatiskt minskar. Men så blir ju inte fallet om även räntorna går upp.

Därav tenderar fastighetsbolag att bli lidande av en hög ränta. Det ska dock sägas att man som investerare bör studera varje fastighetsbolag för sig och vilka lån de har, dess löptid samt dess räntekostnad. Historiskt har de svenska fastighetsbolagen, som grupp, varit duktiga på att parera ränteläget. Ett sätt är att höja hyrorna.

Mer ofta än sällan har alla fastighetsbolag indexjusterade hyror. Om inflationen stiger med 3 % höjs också hyran med densamma.

Vikten av pricing power

Jag skrev tidigare konsumtionsbolag och exemplifierade med Axfood och Essity. Det är en sanning med modifikation och för att dessa bolag ska klara gå starkt i högre räntetider erfordras att de kan höja priset till slutkund.

I takt med att bolagens inköpsvaror ökar måste de, för att inte tappa sin viktiga bruttomarginal, höja priset till slutkund. Bolag som klarar av detta har en s.k. ”pricing power” och det är dessa du ska leta efter.

Ett bolag som historiskt inte har haft en stark pricing power är SKF och Electrolux. Anledningarna till detta är flera, men den främsta är att man verkar på en mycket konkurrensutsatt marknad.

Ju fler konkurrenter, desto mindre marginaler att spela med. Emellertid har Electrolux de senaste åren arbetat intensivt med sitt lönsamhetsprogram och kanske stundar nya, bättre tider för dem?

Försvara sina marginaler

Samma initiativ har relativt nyligen påbörjats i kullagersbolaget SKF, där den nya VD:n sedan 2021, Rickard Gustafson, har iscensatt ett lönsamhetsprogram med syfte att höja marginalerna. I sitt VD-ord för räkenskapsåret 2021 skriver VD: ”I morse tillkännagav vi innehållet i vårt nya strategiska ramverk som ska vägleda oss i vårt arbete där vi strävar efter att utveckla vår verksamhet snabbare och mer lönsamt än tidigare.”

Återstår att se om de lyckas, men om fallet inte blir så är de en förlorare för en högre inflation och ränta.

Charlie Munger brukar parafrasera den tyska matematikern Carl Gustav Jacob Jacobi, som sägs ha myntat ”invert, always invert”.

Bolag som inte har en finansiellt stark ställning, inte har pricing power, inte har uppnått lönsamhet och vinster samt inte har starka ägare med kapital riskerar att drabbas hårt av en högre inflation och ränta. Väldigt hårt. Genom att leta efter bolag som inte uppfyller ovan kriterier möjliggör du en sorts räntesäkring av din portfölj.

Dela med dig