Aktiespararna

Aktievinnare i nya tiden: "Inte negativt"

Av David Flatbacke-Karlsson
19 juni 20205 min lästid
Coronaviruset har ritat om spelplanen i samhället. Men ett flertal börsbolag har tagit ny mark – både på och utanför aktiemarknaden. ”Trenden har förstärkts”, säger Storytels vd Jonas Tellander.

Samhället har vänts upp och ned efter det stora utbrottet av coronaviruset, Covid-19, som fortsätter att sprida sig världen över.

Människor möts inte längre på samma sätt, ägnar sig inte åt gemensamma aktiviteter i liknande utsträckning, reser betydligt mindre och arbetar mer och mer hemifrån (i den mån det är möjligt).

Utvecklingen, som ännu inte varat särskilt länge och som givetvis inte går att ta för given gällande hur det kommer att se ut i framtiden, har satt sina spår på aktiemarknaden. Ett tydligt skifte har kunnat skönjas där investerare har roterat in i bolag som drar nytta av en mer digital tillvaro.

Bredband2, aktivt inom just bredband-, telefoni- och säkerhetslösningar på nätet, är en av vinnarna på trenden. I det första kvartalet 2020 uppgick nettoomsättningen till 177 miljoner kronor, att jämföra med 161 miljoner kronor året innan. Vinsten ökade snabbt i kvartalet. First North-bolagets vd Daniel Krook vill dock inte se det som om bolaget vinner på den rådande pandemin.

– Vi påverkas inte negativt eftersom kunder behöver internet och efterfrågan från nya kunder ökar då behovet av en stabil och bra uppkoppling är viktigt både privat och för företag, säger han till Aktiespararen.

Vilka effekter har ni sett hittills?

– Det är framför allt på kapacitetsutnyttjandet i nätet som vi ser stora skillnader. Det är mycket mer trafik under dagarna då många arbetar hemma och använder till exempel videokonferenser. Det sker även en snabbare förflyttning från gammal teknik som adsl till fiber då fler känner ett ökat behov av bättre uppkoppling.

Träffas digitalt

Då många spenderat mycket tid inomhus, antingen frivilligt eller på grund av den karantän som rekommenderas om en individ blivit sjuk eller misstänks ha Covid-19, har ett större behov skapats av att kunna mötas över skärmen eller mobilen. Det har bland annat gynnat företag som erbjuder videokonferenser som Zoom och nynoterade norska Pepix och dataspelsbolag som Paradox och Embracer Group.

Ljudboksbolaget Storytel, vars aktie fick lika mycket stryk som många andra i början efter att pandemin fått fäste på allvar i Europa, har sett ökat intresse för sin tjänst. Efter att ha fallit till omkring 120-kronorsstrecket har kursen stigit kraftigt under våren och långa stunder varit över 200 kronor.

Jonas Tellander är vd på Storytel.

– Storytel har vuxit starkt och expanderat sin globala närvaro under en längre tid redan före coronapandemin. Som en ledande samlingspunkt i dagens globala ljudboksvåg, och med nära 1,2 miljoner fantastiska Storytel-kunder och över en halv miljon titlar i vår katalog, märker vi förstås tydligt att trenden förstärkts, säger han.

Vad har coronakrisen inneburit för Storytel i konsumentbeteenden?

– Vi släpper siffrorna för vår abonnent- och intäktsutveckling under andra kvartalet den 7 juli, men generellt kan jag säga att vi sett en fördubbling i antalet nya kunder som sökt sig till oss för att testa vår tjänst. Det är nivåer vi aldrig sett förut. Under första kvartalet i år växte Storytels abonnentstock med 38 procent och streamingintäkterna ökade med 45 procent jämfört med motsvarande period förra året

Lyfter blicken

I takt med att vaccin och behandlingar av Covid-19 gradvist arbetas fram, kommer livet att återgå mer till det normala steg för steg, även om det kanske inte riktigt blir som förut. Det går redan att se att länder världen över, inte minst i Europa, börjat att lätta på restriktioner.

Men de digitala bolagens produkter har hamnat i ljusets fokus på ett helt annat sätt än tidigare. Daniel Krook är övertygad om att Bredband2 är inne på ett bra spår.

– Vi känner att vi är väl positionerade redan sedan tidigare och det viktigaste är att kunder blir mer medvetna om sina behov och att vi kan erbjuda det. Det finns
även andra delar som påverkas och det är säkerheten i kommunikationen där vi nu accelererar utrullningen av vårt utbud till marknaden till framför allt företag, säger han.

Även Jonas Tellander har siktet inställt på att växa vidare – oavsett vilka förändringar Covid-19 innebär för både Storytel och världen som sådan.

– Vår ljudboksproduktion har fungerat problemfritt och utan några större störningar och vi har släppt flera omtalade Storytel-produktioner. Inte minst i genren True Crime. Vi jobbar naturligtvis aktivt och framåtlutat med ledarskaps- och produktutveckling även i coronatider, säger han

Dela med dig