Ålandsbanken positiva till klädjätten
Klädjätten H&M har under de senaste åren genomfört flera satsningar på nya affärsidéer för att fördubbla sin omsättning till 2030. Ålandsbanken ser positivt på H&M senaste strategiomvandling, där bolaget nu fokuserar allt mer på sin kärnverksamhet. Detta framgår i en morgonkommentar av banken. Beslutet att avveckla outletsatsningen Afound, som haft begränsad inverkan på omsättningen men troligen påverkat resultatet negativt, ses som ett steg i rätt riktning.
“Vi ser beskedet om att avveckla outletsatsningen Afound som en bekräftelse på att det nu pågår en utvärdering och utsållning av tillväxtprojekten”, skriver banken.
“Vi ser en allt mer tydlig fokusering på kärnaffären, det vill säga H&M och portföljvarumärkena, som positiv då det är i dessa delar som tillväxt behövs för att H&M ska komma i närheten av försäljningsmålet 400 mdr SEK år 2030”.
Potential att prestera tillväxt över förväntan
Trots marknadens skepsis kring bolagets förmåga att nå sitt långsiktiga mål anser Ålandsbanken att H&Ms nuvarande värdering är attraktiv- oberoende av om bolaget når sitt långsiktiga försäljningsmål eller inte.
“Vi bedömer att H&M har potential att prestera tillväxt och lönsamhet som överstiger nuvarande konsensusförväntningar för de närmaste åren och ser därmed nuvarande värdering som attraktiv”, avslutar Ålandsbanken.
LÄS MER: H&M lägger ned Afound på grund av sämre efterfrågan
LÄS MER: Här är Swedbanks nya favorit i konsumentsektorn