Aktiespararna

Analytikern: "Chansköp med fallhöjd"

Av Redaktionen
18 juni 20185 min lästid

Denna analys framgår av Aktiespararen nummer 6/7, 2018

Trots svår marknad finns det värden i flygbolagen som gör att en investering kan flyga. Men glöm inte fallskärmen. Budstriden kan utebli.

Norwegian och SAS konkurrerar intensivt i samma luftrum men har mer gemensamt än så, båda är uppköpskandidater. Norwegian tycks kämpa för att hålla friarna borta medan SAS utmattade aktieägare inte gett upp hoppet om att bli befriade. Bakgrunden är följande:

När SAS förvärvade norska Braathens 2001 fick bolaget monopol på norskt inrikesflyg. Det varade i ett år. Norwegian, som varit en mindre operatör för Braathens och med uppköpet blivit av med kontraktet, startade under eget namn fyra inrikeslinjer 2002.

Eftersom SAS utlästes som ”svenskt alltsammen”, flög namnet vackert i vida norska kretsar och löftet om direktflyg från norska flygplatser till lågpris gick också hem. Flygplan är dyra att köpa, men kan hyras (leasing) och blir genast lönsamma när stolarna är fulla.

För ett nystartat lågprisbolag var SAS också en idealisk konkurrent genom sina höga kostnader, dikterade av starka fackföreningar, utbredd ineffektivitet och höga biljettpriser.

Norwegian har idag baser i de tre övriga nordiska länderna i London och Sydeuropa. Baser utanför Skandinavien, och rattade från Irland, etableras också av SAS i syfte att kunna anställa eller kontraktera personal på samma villkor som lågprisbolag.

Personalkostnader står för drygt 25 procent av SAS rörelsekostnader. Den näst största utgiften är flygbränsle med 18 procent. Norwegian rapporterar personalkostnader på 20 procent och stigande bränslekostnader på 29 procent under första kvartalet.

Förutom låga personalkostnader kännetecknas lågprisbolag av att ha flottor med en flygplanstyp. SAS är på väg dit men först om fem år då hela flottan ska bestå av Airbus A320neo.

SAS gjorde påpassligt en riktad nyemission på nära 1,3 miljarder kronor i november till kurs 24,20 kronor. Pengarna behövdes för att kunna lösa in 70 procent av sina dyra preferensaktier med räntor på nästan 10 procent, för 2,6 miljarder kronor.

För Norwegian har förra årets förlust på 1,8 miljarder NOK gjort att det egna kapitalet är nere på 2,1 miljarder NOK, en soliditet strax under 5 procent. SAS soliditet låg samtidigt på 18 procent.

Därför gjorde Norwegian i mars en riktad emission på 1,3 miljarder NOK till kurs 155 NOK som följdes av en företrädesemission om 200 miljoner NOK till samma kurs.

Huvudägare och VD Bjørn Kjos tecknade nya aktier för 250 miljoner NOK.

Efter ett par veckor framkom att IAG, som äger British Airways, Iberia och irländska Aer Lingus, köpt 4,6 procent i Norwegian. Aktien rusade, börsstoppades och steg 50 procent över dagen.

I början på maj meddelade bolaget att de erhållit två bud på hela koncernen från IAG, men som avvisats med motiveringen att de var för låga. Bakom IAG står Qatar Airways som storägare med 21 procent och ytterst emiren av Qatar som nu ser pengarna forsa in med ett högre oljepris.

Konsolideringen inom europeisk flygsektor är igång. Färre, mer marknadsdominanta, aktörer sänker kostnader och möjliggör högre priser. Norwegians nu kostsamma satsning på lågpris utom Europa, det vill säga långdistans till Nordamerika och Asien, är en nagel i ögat på British Airways.

Enligt Norwegian har de uppvaktats också av andra, till exempel Ryan Air som dock förnekar, och i stället spekulerar i att högre bränslepriser kommer att tvinga svaga konkurrenter att kasta in handduken.

Qatar Airways vd hävdade också i slutet på maj att Norwegian behöver en stark partner för att överleva och att det bara är en tidsfråga innan de måste acceptera ett bud.

När aktiemarknaden räknar på värdet är det kopplat till prognoser om kommande vinster. IAG kan därtill räkna på synergier där Norwegian styrs bort från att konkurrera med IAG:s döttrar. Det faktum att entreprenören bakom Norwegian, Bjørn Kjos, är född 1946 gör det hyfsat troligt att rodret kommer att lämnas över till en stor konkurrent.

Ryan Airs storägare och vd Michael O’Leary är född 1961 och Richard Branson, som med lågpris­bolaget Virgin Atlantic först satsat på långdistans, är född 1950.

Oslobörsen tror uppenbarligen att ett bud kommer eftersom aktien handlas till cirka 250 NOK, 60 procent högre än det marknadspris som auktionsförfarandet vid den riktade emissionen i mars kom fram till.

SAS har påbörjat ett nytt kostnadsbesparingsprogram som ska ge 3 miljarder kronor till 2020. Det är inte troligt att effekten, 1,70 kronor per aktie, fortplantas till sista raden. Aktiens p/e-tal är lågt, men vinsten konjunkturkänslig.

När budet på Norwegian kommer gör också SAS -aktien ett skutt. Den resan med båda aktierna ser ut som ett bra, kortsiktigt chansköp.

Dela med dig