Aktiespararna

Analytikern: ”Därför är Volvo köpvärt”

Av Dag Rolander
4 maj 20183 min lästid

Volvo stötte på ett hack på vägen i första kvartalet. Nu rullar koncernen vidare med stark konjunktur och fullt fokus på att infria uppsatta mål. Det går vägen, menar Aktiespararens expert.

Förra veckans kvartalsrapport blev en besvikelse för aktiemarknaden på en viktig punkt – rörelsemarginalen på lastbilssidan – och det räckte för att sänka helhetsintrycket och aktien. Reaktionen är kortsiktig.

Rörelseresultatet blev 8,3 miljarder kronor och 2 procent bättre än väntat. Att marginalen blev 9,3 procent mot väntade 9,5 procent beror på att försäljningen på 89 miljarder var 3 miljarder över förväntan. Kvartalet bjöd också på en svårprognostiserad valutamotvind om 0,7 miljarder motsvarande 0,8 procent på marginalen.

Lastbilsleveranserna ökade med 17 procent till 51 574 stycken. Orderingången var 40 procent högre vilket visar att konjunkturen är bra, särskilt i Nord- och Sydamerika, och att kunderna gillar Volvo.

Lastbilarna står för två tredjedelar av Volvos försäljning. För att koncernmålet om en rörelsemarginal på minst 10 procent över en konjunkturcykel ska nås måste det infrias här. VCE, anläggningsmaskinerna, med 14 procent marginal är i högform men står för drygt 20 procent av koncernförsäljningen och buss­idan, som är något mindre, är en notorisk lågpresterare med marginaler kring 3 procent.

Nu blev det ett hack i lastbilars marginalförbättringskurva från 9,6 procent i fjol, som var ett rekordår, till 8,8 procent. Förklaringen är, igen, flaskhalsar i egna och underleverantörers leveranskedjor, plus valutaeffekter.

Macks produktion har ställts om under kvartalet och Volvo Nordamerikas omställning pågår. Flaskhalsar kommer när volymerna blir stora och att överambitiöst åtgärda dessa bäddar för dyr överkapacitet i sämre konjunktur.

Volvo har en stark, skuldfri balansräkning och investeringsbehov i nivå med avskrivningarna. Det ger ett bra kassaflöde som i sinom tid kommer att delas ut. Höjningstakten med 1 krona bör fortsätta.

Det är rimligt att sänka förväntningarna på rörelsemarginalen för 2018 men högre försäljning gör att vinstprognoserna kvarstår. Strategin med löpande förbättringar och innovation liksom en utbyggd service- och eftermarknadsaffär, strax 20 procent av försäljningen och där marginalerna är högre än i nybilsaffären, rullar. Större leveranser i år bådar gott för kommande år.

P/e-talet på 13 räknat på vinstprognosen för 2018 är lågt på dagens börs. P/e 11 räknat på 2019 är fyndigt. Lyfts blicken bör aktien passera toppen från i höstas. Till 180 kronor skulle den handlas med P/e 13. Ju mer likt förebilden Scania som Volvo blir desto lättare att motivera högre riktkurser. Strategin, ledningen och tiden talar för att så blir det.

Dela med dig