Aktiespararna

Analytikern: ”H&M-siffrorna ser inte bra ut”

Av Redaktionen
15 december 20174 min lästid

Svackan för småspararfavoriten H&M ser ut att fortsätta.

Under morgonen presenterade koncernen sina försäljningssiffror för det fjärde kvartalet (september-november) och det var en mindre munter läsning för aktieägarna.

Försäljningen i lokal valuta minskade med 2 procent i det fjärde kvartalet (september-november), jämfört med samma kvartal året innan då försäljningstillväxten var 9 procent.

Under konsensusprognosen

Enligt SME Direkt hade analytikerna i genomsnitt räknat med att försäljningen skulle öka med 4,9 procent.

Försäljningen exklusive moms uppgick till 50.390miljoner kronor (52.720). Analytiker hade räknat med 53.724 miljoner kronor, enligt SME Direkt.

Aktiespararnas börs- och makroanalytiker Christoffer Ahnemark, vad är din kommentar på siffrorna?

- Siffrorna talar sitt tydliga språk: det är svaghet över hela linjen. Att försäljningen minskar i lokal valuta är klart bekymmersamt – särskilt för ett tillväxtorienterat bolag som H&M

Varför går det så svagt för koncernen?

- Svagheten beror sannolikt på flera faktorer. Konkurrensen om kundens plånbok har tilltagit, inte minst från online-sidan samtidigt som hela den fysiska retail-sektorn har det tufft just nu. Konkurrenter som spanska Inditex och japanska Fast Retailing går dock mycket bättre än H&M

Tror du på koncernens tillväxtstrategi?

- Sedan en tid tillbaka har jag varit skeptisk till H&Ms tillväxtmodell. Att driva intäkter och resultat genom att öppna nya butiker på nya marknader fungerade alldeles utmärkt för kanske 10-15 år sedan. Spelplanen har nu förändrats, men det har inte H&Ms strategi

- Koncernen behöver nu på allvar se om sitt butiksbestånd och komma tillrätta med försäljningen i jämförbara butiker. Marginalen har kommit ned rejält jämfört med några år sedan och det är uppenbart att expansionen inte är lönsam. Att, i ett sådant läge, envist öppna nya butiker är kapitalförstörande

Hur tror du småspararna reagerar på siffrorna?

- Småspararna har länge hoppats på en vändning i H&M och att svackan skulle vara av övergående karaktär. Men det blir mer och mer tydligt att koncernen har svårt att leva upp till även en lågt ställd förväntansbild, det ser inte bra ut

Är det köpläge i H&M nu?

- Aktien har legat på slaktbänken i år med en nedgång på omkring 30 procent samtidigt som Stockholmsbörsen utvecklats mycket väl. Ur ett relativt perspektiv har utvecklingen varit bedrövlig. Men i spåren av de återkommande besvikelserna har aktien kommit ned i både pris och värdering

- Ofta blir det en ganska dramatisk prisomställning på börsen när ett bolag går från att ha en uttalad tillväxtprofil till att mer vara en mogen kassako med fokus på kassaflöde och utdelning. P/e-talet för rullande 12-månader är runt 18 gånger innan dagens ras och 16 gånger efter raset, mot historiska snittvärden på 22-23 gånger. Men vad är ett rimligt p/e-tal för ett H&M utan tillväxt? Möjligen runt 12-14x och då ska aktien falla mer

- Men jag tror samtidigt att det finns stora värden i H&M-koncernen med många lönsamma butiker som dras ned av en rad olönsamma butiker och oklar digital satsning. Om strategin läggs om mot lönsamhet snarare än tillväxt kan värdet låsas upp. Men där är vi inte ännu och det är oklart om ägarfamiljen Persson vill göra den strategiska översynen i dagsläget. Tills sikten klarnar skulle jag – som långsiktigt investerare - undvika aktien helt, avslutar Christoffer Ahnemark

Redaktionen

Dela med dig