Aktiespararna

Analytikern: ”Motorvägsjätten har blivit för dyr”

Av Dag Rolander
27 april 20183 min lästid

Restaurangoperatören Autogrill har lyft motorvägsmaten. Men tyvärr har värderingen kört ifrån utdelningarna.

Det började med vägkrogar i Italien. Där är Autogrill ett mycket välkänt varumärke som blivit synonymt med vägkrog. I turiststråk kan det slarvas i köket men dessa krogar är säkra val eftersom merparten av gästerna är italienare. De ligger inne på motorvägsområdet, ofta byggda som broar över vägbanorna, vilket gör att extra vägtullar för att stilla hungern undviks.

Nu domineras affären av flygplatsrestauranger, nästan 60 procent av intäkterna och med en tillväxt på 7 procent, spridda över hela världen. Tidsavståndet från huvudkontoret i Milano till Hanoi eller Chicago är inte längre än till tån på den italienska stöveln. Vägkrogar utgör en tredjedel av intäkterna och här liksom för en mindre andel, 7 procent, övriga lägen krymper omsättningen något genom rationaliseringar. Men lönsamheten förbättras.

Omsättningen fördelas med 52 procent på Nordamerika, 22 procent i Italien, 15 procent i övriga Europa och 11 procent i övriga regioner över hela världen. 

I bolagets utsikter ökar omsättningen i en takt om 4–6 procent de närmaste tre åren, tack vare förbättringar i befintliga restauranger och nya kontrakt, samtidigt som kostnadseffektiviteten förbättras vilket gör att vinsten per aktie ökar i en takt av 20 procent.

Finanserna är i gott skick. Inräknat lån på måttliga 0,5 miljarder euro sätter Milanobörsen företagsvärdet till 3,4 miljarder euro motsvarande bara 70 procent av omsättningen vilket förklaras av låga rörelsemarginaler. Det är vinsttillväxten som sticker ut. Därför värderas varje euro i rörelseresultat med en hög multipel på 17 räknat på prognosen för innevarande år men rimliga 15 räknat på 2019. P/e-talet på 30 räknat på 2017 är svårsmält, p/e 25 på 2018 retar köpaptiten och p/e-talet 22 på nästa års vinst är gott – om tillväxten fortsätter.

Som jämförelse handlas McDonalds med ett p/e-tal på 25 gånger fjolårets vinst men 20 räknat på prognosen för 2018.

Autogrills målsättning på utdelningsfronten är att dela ut hälften av vinsten och att öka utdelningen varje år. Det har inte alltid fungerat men gör det nu. Direktavkastningen på runt 2 procent är inte så läcker men givetvis bättre än bankräntor på noll och låg risk är ett av Autogrill-aktiens kännetecken.

Från svensk horisont är det svårt att se ett fyndläge i aktien. Att vara aktieägare i en krog man mö- ter som resenär, och slippa besöka McDonalds, kan förhöja upplevelsen. Men det behövs en större slant i aktier för att utdelningen ska ta notan.

Dela med dig